جنبش هنرها و صنایع دستی: تاریخ دست ساز و احیای مدرن آن

جنبش هنرها و صنایع دستی: تاریخ دست ساز و احیای مدرن آن

وقتی عبارت «هنر و صنایع دستی» را می شنوید، ممکن است به پروژه های مدرسه ابتدایی فکر کنید که شامل کاغذ ساختمانی، مداد رنگی، چسب و زرق و برق می شود. اما هنرها و صنایع دستی نیز یک جنبش زیباشناختی تاریخی هستند، سبکی که توسط برخی از معتبرترین هنرمندان زمان خود ترجیح داده شده است.

طراحی توسط OrangeCrush

حرکت اصلی یک چیز مشترک با نخ و پارچه نمدی در فروشگاه‌های هنرهای مدرن و صنایع دستی دارد: اولویت دادن به صنایع دستی و عشق به مواد. این فلسفه اساسی هنوز هم امروزه طنین انداز است زیرا طراحان با اثرات تولید انبوه دیجیتال مبارزه می کنند. اما هنر و صنایع دستی دقیقاً چیست و چگونه می توان از سبک نمادین آن بهره برد؟ برای یادگیری پاسخ به این، باید از جنبش هنرها و صنایع دستی گذشته و تحولات امروزی آن بگذریم.

هنر و صنایع دستی چیست؟

نقوش طبیعی در هنر قرون وسطی – همانطور که در این آیینه قرن 14 دیده می شود – بر حرکت هنرها و صنایع دستی تأثیر گذاشت. تصویر از طریق Wikimedia Commons

هنرها و صنایع دستی یک جنبش زیبایی شناختی و فلسفی در اوایل قرن بیستم بود که تکنیک های پیش از صنعت را در هنرهای تزئینی احیا کرد. این اصطلاح برای اولین بار در سال 1887 با غسل تعمید در نمایشگاه هنر و صنایع دستی لندن ظاهر شد، اما خود سبک سال ها قبل توسعه یافت.

اما دقیقاً چه چیزی هنر و صنایع دستی را به عنوان یک سبک بصری تعریف می کند؟ همانطور که از نام آن پیداست، هنرها و صنایع دستی تا حد زیادی با صنایع دستی مانند معماری، مبلمان، نساجی، سرامیک، فلز و شیشه مرتبط است. این بدان معنی است که بیان بصری آن بسته به هنرمند و رسانه می تواند به شدت تغییر کند، اما چند ویژگی مشترک وجود داشت که ظاهر شد.

ویژگی های هنر و صنایع دستی

  • تأثیرات قرون وسطایی / گوتیک
  • میمیک شیشه های رنگی
  • نقوش گل
  • مدل های پیچیده
  • فرم های ارگانیک
  • طبیعت به عنوان یک شی

تفاوت بین هنر و صنایع دستی و هنر نو

جلد کتاب هنر نو توسط آرتور هیگیت مک‌مردو طراح هنر و صنایع دستی از طریق ویکی‌مدیا کامانز

هنرها و صنایع دستی و هنر نو هر دو جنبش های تزئینی هستند که تقریباً در یک زمان حکومت می کردند و ویژگی های آنها اغلب شبیه به هم به نظر می رسد. به عنوان مثال، هر دو عاشق قاب های طاقدار، نقوش گل و صنایع دستی بودند. در واقع، بسیاری از پیشگامان جنبش هنر و صنایع دستی، مانند ویلیام موریس و سی‌اف‌ای وویسی، بازیگران کلیدی صحنه هنر نو بودند.

تفاوت اصلی بین این دو، خوب، فلسفی است. در حالی که هر دو سبک به گذشته نگاه می کردند، هنر نو یک جنبش مترقی بود که به آینده نگاه می کرد (از این رو هنر جدید نامیده می شود). در همین راستا، او از انگورهای قرون وسطایی الهام گرفته از جنبش هنرها و صنایع دستی استفاده کرد و آنها را به خطوط شلاق انتزاعی، یکی از ویژگی‌های محبوب‌تر Art Nouveau توسعه داد.

علاوه بر این، او مانند هنر و صنایع دستی از فناوری دوری نکرد. در عوض، تمرکز Art Nouveau بر شکستن موانع بین هنرهای زیبا و طراحی بود، در حالی که هنرها و صنایع دستی واکنشی خاص علیه تولید انبوه بودند. Art Nouveau متعهد به خلق هنر برای مردم عادی است و این به معنای یافتن زیبایی در همه چیز از طبیعت گرفته تا کف کارخانه است.

تاریخچه جنبش هنر و صنایع دستی

هیجان اولیه با نمایشگاه بزرگ 1851 لندن (اولین نمایشگاه جهانی) آغاز شد که اشیاء تزئینی از سراسر جهان را نشان می دهد. بسیاری از طراحان حاضر از کیفیت پایین در نمایشگاهی که قرار بود نمایشگاهی از صنایع دستی بین‌المللی باشد، وحشت کرده بودند. این قطعات به دلیل عجول بودن در ساخت، تمرکز بیش از حد بر زیور آلات بی هدف و ناسازگار با مواد مورد انتقاد قرار گرفتند. مقصر تولید انبوه شناسایی شده است.

نمونه ای از طرح های گل توسط ویلیام موریس، از طریق Wikimedia Commons

در میان حاضران نویسنده و طراح بریتانیایی ویلیام موریس بود که اکنون به عنوان بنیانگذار جنبش هنر و صنایع دستی شناخته می شود.

موریس به شدت تحت تأثیر فیلسوف جان راسکین (و بعداً کارل مارکس) قرار داشت و معتقد بود که تولید کارخانه ای تقسیم کار را تحمیل می کند که طراحان را از هنرشان بیگانه می کند. موریس و حلقه دوستانش نیز از ستایشگران هنر قرون وسطی ماقبل صنعتی بودند که به خاطر احترامش به جهان طبیعی معروف بود. آنها با هم Morris & Co را در سال 1861 تأسیس کردند که در معماری، مبلمان، منسوجات و ظروف شیشه ای تخصص دارد، اما همچنین کاغذ دیواری گلدار قابل تشخیصی را تولید می کند که یادآور دست نوشته های قرون وسطایی است.

موریس و شرکت همچنین بر استفاده از مواد طبیعی و صنایع دستی تاکید خواهد کرد، زیرا کارگران تشویق شدند تا در هر بخش از فرآیند طراحی شرکت کنند. طرح‌های Morris & Co بیشترین ارائه‌شده در نمایشگاه هنر و صنایع دستی شد و این جنبش را تعریف کرد.

با افزایش شهرت موریس و شرکت، اصناف هنر و صنایع دستی در سراسر بریتانیا ظاهر شدند. مانند اصناف بازرگانی قرون گذشته، آنها به صنعتگران (نه سرمایه دارانی که پول در می آورند) اجازه می دهند استانداردهای کیفیت و قیمت ها را تعیین کنند. نام‌های معروف در این دوره عبارتند از: انجمن هنرمندان قرن، انجمن هنر و صنایع خانگی و انجمن هنرمندان. او در سال 1893 مجله استودیو را راه اندازی کرد و در هنر و صنایع دستی و هنر نو تأثیرگذار شد.


جنبش هنر و صنایع دستی در نهایت به ایالات متحده گسترش یافت، جایی که ظرایف سوسیالیستی آن دقیقاً با دوران مترقی سیاست آمریکا مطابقت داشت، به ویژه که در بحبوحه جنبش حق رأی با اصلاح طلبان زن طنین انداز شد. Paul Revere Pottery در بوستون و Newcomb Pottery در نیواورلئان هر دو شرکت‌هایی تحت مالکیت زنان بودند که نه تنها بر تولید سرامیک برای هنر و صنایع دستی، بلکه بر ارائه آموزش تجاری به زنان (بسیاری از آنها مهاجران دشوار) تمرکز داشتند. و معمار اصلی که در این زمان ظاهر شد جولیا مورگان بود، اولین معمار زن که در کالیفرنیا مجوز داشت تا به ساخت بیش از 700 ساختمان در آنجا ادامه دهد که معروف ترین آنها قلعه هرست است.


اگرچه طراحان آمریکایی عموماً نشان خود را از جنبش بریتانیا گرفتند، اما بیشتر تحت تأثیر مصرف گرایی انبوه قرار گرفتند و با ماشین‌آلات برای تولید آثار هنری و صنایع دستی ساده‌ای کار می‌کردند که می‌توانستند به راحتی فروخته شوند.

گوستاو استیکلی یک طراح نیویورکی بود که از روش‌های کارخانه‌ای برای خلق آثار هنری و صنایع دستی به سبک ساده‌تر و ساده‌تر استفاده می‌کرد. تصویر از طریق Met

پس از چندین دهه سلطنت، جنبش هنر و صنایع دستی در حدود دهه 1920 به نفع هنر دکو و مدرنیسم رو به افول گذاشت. علیرغم نیت والای او، یک نقص اساسی در ایدئولوژی او وجود داشت: با نگاه به گذشته، او نتوانست با زمان حال کنار بیاید. ماهیت دست ساز طراحی نه تنها برای خواسته های قرن بیستم بسیار پرزحمت بود، بلکه به این معنی بود که محصولات بسیار گران شدند – دور از ایده آل های سوسیالیستی آن.

اما میراث هنر و صنایع دستی در جنبش های دیگر ادامه خواهد یافت. او احیای ژاپن را به سبک Mingei در دهه 1920 دید و بیشتر از همه، ایده‌های فرم، عملکرد و مواد همچنان الهام‌بخش مکتب باهاوس خواهند بود.

هنر و صنایع دستی در طراحی گرافیک

یک قرن بعد، Arts and Crafts شاهد تجدید حیات در طراحی گرافیک مدرن بود. در حالی که ماشین های فیزیکی انقلاب صنعتی در زندگی روزمره ما کمتر رایج هستند، عصر دیجیتال نوع جدیدی از تولید انبوه را از طریق ابزارهای نرم افزاری به ارمغان آورده است. و نتیجه طرح های فراوانی است که قدیمی، ساده و بی روح به نظر می رسند. پس جای تعجب نیست که چرا بسیاری از طراحان برای بازگرداندن هنر به طراحی گرافیک به گذشته نگاه می کنند.

از آردا

جذابیت هنر و صنایع دستی در توانایی آن در ایجاد احساس شخصی و دست ساز در پروژه های طراحی نهفته است. اما این واقعاً چگونه در عصر دیجیتال ما کار می کند؟ به هر حال، جنبش اصلی هنرها و صنایع دستی عمدتاً در مورد معماری و دکوراسیون خانه بود، اما در مورد طراحی گرافیک چطور؟ برای پاسخ به این، به چند نمونه فعلی نگاه می کنیم.

مانند سلف خود، هنرهای مدرن و صنایع دستی تمایل دارند برای الهام گرفتن به گذشته نگاه کنند – عمدتاً به هنر قرون وسطی. این بدان معناست که تم های کلاسیک مانند فیگورهای فرشته، تکنیک های ویترای و نمادگرایی طبیعت برای برندهای مدرن مدرن شده اند.



نقوش طبیعی به ویژه در الگوهای مصور وجود دارد که یادآور کاغذ دیواری های Morris & Co. اینها معمولاً شامل انگورهای برگ و آرایش گل هستند که اغلب به عنوان قاب برای سایر عناصر طراحی مانند تایپوگرافی یا تصویر مرکزی استفاده می شود.



اما هنرها و صنایع دستی مدرن به تصویرسازی یا تصاویر تحت اللفظی محدود نمی شود. فرم های تایپوگرافی می توانند سبک هنر و صنایع دستی را از طریق لمس های تزئینی به دست آورند. در حالی که این منحنی‌ها و گرداب‌های ارگانیک به طرز ماهرانه‌ای حروف برجسته شده با دست را تقلید می‌کنند، روند فعلی آنها را به یک حرف استاندارد جدا می‌کند. این یک کنتراست ایجاد می کند و بر لمس تزئینی تأکید می کند، گویی از همگنی رها شده است.


در نهایت، و شاید مهمتر از همه، هنرها و صنایع دستی با فناوری مرتبط هستند. حتی اگر طرح بر روی کامپیوتر ساخته شده باشد، نباید به نظر برسد که ساخته شده است از جانب کامپیوتر. هدف هنرها و صنایع دستی برانگیختن سبکی از هنرهای دست ساز دنیای قدیم است که از تکنیک های گویا مانند خطوط روان، هچ کردن متقاطع و بافت های زیبا بهره می برند. احترام به مواد همیشه یک نکته ضروری بوده است، بنابراین بهترین راه برای ورود به روح هنر و صنایع دستی ممکن است این باشد که به سادگی طرح های خود را قبل از انتقال به رایانه خود با دست ایجاد کنید.

طراحی نکنید، بلکه استاد باشید

هنرها و صنایع دستی جنبشی بودند که می خواستند زیبایی را سرلوحه و در مرکز قرار دهند. او با روشی مبارزه می کند که ماشین های صنعتی تجربه زیبایی شناختی را هم برای هنرمند و هم برای مصرف کننده از بین برده اند. اگرچه او با روی آوردن به سبک‌های گوتیک پیش از صنعت به این امر دست می‌یابد، اما این (شاید بیش از هر حرکت تزئینی دیگری) بیشتر به خاطر اخلاق اوست تا ظاهر خاص. برای اینکه یک طراح هنر و صنایع دستی باشید، باید آماده باشید که دستان خود را کثیف کنید، تا از مواد و عملکرد چیزی که خلق می کنید مراقبت کنید. هنر و صنایع دستی چیزی فراتر از چسب و چوب پله برقی است – این یک طرح قلبی است.

آیا می خواهید طراحی الهام گرفته از هنر و صنایع دستی داشته باشید؟

جامعه طراحان ما می توانند چیزی زیبا برای شما ایجاد کنند.


یک طرح پیدا کنید

نشریه جنبش هنرها و صنایع دستی: تاریخ دست ساز و احیای معاصر آن برای اولین بار در 99 طرح ظاهر شد.