احتمالاً به طور غریزی می دانید که بین رنگ ها و احساسات ارتباطی وجود دارد. شما ممکن است برای ترساندن دشمنان خود قرمز پوشیده باشید (برای ورزشکاران کار می کند). یا اتاقی را آبی کم رنگ کردم تا احساس آرامش کنم. شاید در نوجوانی موهایتان را سیاه کرده اید تا ترس وجودی تاریک و آشفتگی درونی را برانگیخته باشید (یا برای عصبانی کردن والدینتان). حتی یک اصطلاح “دوپامین bandwagon” برای توصیف مزایای افزایش خلق و خوی پوشیدن رنگ های خاص وجود دارد.
ماریا کوستانتینو، مدرس کالج مد لندن، می گوید: «رنگ ارتباط نزدیکی با احساسات دارد. هارپرز بازار. “زبان ما را رنگ می کند – ما می گوییم “احساس آبی داریم”، “قرمز می بینیم”، “سبز با حسادت” یا “صورتی”.
اما نحوه واکنش ما به رنگ های مختلف همیشه سیاه و سفید نیست (ببینید در آنجا چه کردیم؟). اغلب به روانشناسی، شرایط بیولوژیکی و پیشینه فرهنگی ما بستگی دارد.
طراحی توسط تئوری فعال✦
طراحان و صاحبان برند باید اصول تئوری رنگ، نمادگرایی رنگ و روانشناسی رنگ را درک کنند تا بتوانند به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. تا 90 درصد از مردم اولین برداشت خود از یک محصول را تنها بر اساس رنگ است. و رنگهای نادرست میتوانند پیام اشتباهی را ارسال کنند – مانند استفاده از رنگ سفید برای انتقال تازگی در فرهنگی که نشان دهنده مرگ است.
اصولاً رنگ مهم است!
بنابراین بیایید ببینیم که گروههای مختلف رنگها چه احساسی در ما ایجاد میکنند، سپس ببینیم چگونه میتوان از رنگهای فردی برای برانگیختن احساسات خاص استفاده کرد.
رنگ های گرم و سرد –
نحوه واکنش ما به رنگ به روشنایی، سایه یا رنگ آن و سرد یا گرم بودن رنگ آن بستگی دارد. یک تفاوت ظریف اما مهم بین قرمز آتشین و قرمز خاکی وجود دارد، درست است؟
اما با این همه رنگ برای انتخاب، از کجا شروع کنید؟ محدود کردن آنها به دسته ها می تواند کمک کند.
رنگ های گرم – قرمز، نارنجی و زرد
قرمز، نارنجی و زرد رنگ های گرمی هستند و به طور کلی تصور می شود که احساسات شادی، خوش بینی، انرژی و اشتیاق را برمی انگیزند. آفتاب زرد می تواند خلق و خوی شما را بالا ببرد، در حالی که گل رز قرمز می تواند شما را پایین بیاورد.
رنگ های گرم نیز به شما انرژی می دهند! آنها می توانند علامت خطر یا از شما بخواهند که اقدامی انجام دهید، مانند رنگ علائم توقف، نوار هشدار، یا چهره هیجان زده مسافران ناراضی هواپیما. قرمز حتی می تواند شما را گرسنه کند، به همین دلیل است که مورد علاقه فست فودهای زنجیره ای است.
رنگ های سرد – سبز، آبی و بنفش
سبز، آبی و بنفش رنگ های سرد هستند. آنها را می توان به عنوان تسکین دهنده، آرام بخش، پرورش دهنده، خاموش یا حتی غم انگیز در نظر گرفت (به عنوان مثال، موسیقی بلوز، “بیبی بلوز” یا دوره آبی پیکاسو). آنها اغلب با برندهایی که سلامت، زیبایی یا امنیت را ترویج می کنند، محبوب هستند.
رنگ ها و احساسات: راهنمای سریع –
رنگ های خوش شانس – زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، هلویی، صورتی روشن و بنفش
رنگ های شاد عموماً به رنگ های روشن و گرم مانند زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یا پاستلی مانند هلویی، صورتی روشن و بنفش در نظر گرفته می شوند. هر چه رنگ روشن تر و روشن تر باشد، احساس شادی و خوش بینی بیشتری در شما ایجاد می کند. ترکیب بسیاری از رنگ ها با هم می تواند احساس شادی و نشاطی داشته باشد، مانند جشنواره هولی، یا شاید کمی آشفته و طاقت فرسا، مانند یک خیابان شلوغ شهری.
رنگ های غمگین – خاکستری، قهوه ای، بژ و آبی تیره
رنگ های غمگین معمولا تیره، خاموش و خنثی هستند، مانند خاکستری، قهوه ای، بژ و سایه های خاصی از آبی و سبز. در فرهنگ های غربی، رنگ سیاه اغلب رنگ عزا در نظر گرفته می شود، در حالی که در برخی از کشورهای شرق آسیا رنگ سفید است.
رنگ های آرامش بخش – آبی، سبز، آبی بچه، یاسی، نعنایی، سفید و خاکستری
آیا می خواهید استراحت کنید؟ به رنگهای سرد مانند آبی و سبز، رنگهای پاستلی سرد مانند آبی کودک، یاسی و نعنایی و رنگهای خنثی مانند سفید و خاکستری روی بیاورید. طرح های تمیزی که از رنگ های کمتری استفاده می کنند، آرامش بیشتری دارند.
رنگ های انرژی زا – قرمز روشن، زرد، سبز نئون، فیروزه ای، سرخابی و سبز زمردی
می خواهید اخراج شوید؟ رنگ های قوی، روشن، رنگدانه های زیاد و نئون می توانند تأثیر انرژی بر احساسات ما داشته باشند. آنها جسور هستند و از محیط اطراف خود متمایز هستند، به همین دلیل است که می توانند این احساس را در ما ایجاد کنند.
رنگ های مختلف چقدر به ما احساس می کنند –
بیایید خود را در رنگ ها و احساسات غرق کنیم.
قرمز
یک پرتقال
رنگ زرد
سبز
فرزند پسر
رنگ بنفش
رنگ صورتی
رنگ قهوه ای
سیاه
سفید
خاکستری
قرمز – پرشور، پر انرژی، عصبانی، خطرناک، خوش شانس
قرمز باعث می شود احساس پرشور و انرژی داشته باشید. اغلب با اشتیاق و عشق، و همچنین خشم و خطر همراه است (به هر حال، مرز باریکی بین عشق و نفرت وجود دارد). در چین و سایر فرهنگ های آسیای شرقی، قرمز با شادی و شانس همراه است، به همین دلیل رنگ سال نو قمری است.
نارنجی – پر انرژی، مشتاق، سرزنده، شاد
نارنجی مانند قرمز با انرژی توجه را به خود جلب می کند، اما نه به شدت. جذاب و شاد است، و برای برندهایی که از مخاطبان خود می خواهند تا کاری انجام دهند – مانند «این محصول را بخرید!» یا «برای این خبرنامه ثبت نام کنید!» – اما به شیوه ای سرگرم کننده و دوستانه، گزینه محبوبی است.
زرد – شاد، خودجوش، شاد، خوش بین
رنگ زرد نور خورشید و چهره های خندان را به ذهن می آورد و اغلب برای ایجاد احساس مثبت در افراد استفاده می شود. سرسبز و شادی آور است. در مورد استفاده بیش از حد از رنگ زرد در طراحی خود دو بار فکر کنید زیرا نور زیادی را منعکس می کند و می تواند کمی آزاردهنده باشد.
سبز – تازه، متعادل، آرام
رنگ سبز احتمالاً به دلیل ارتباط با طبیعت می تواند به شما احساس شادابی، سرحال یا آرامش دهد. رنگ سبز چشم نواز است و می توان از آن برای ایجاد تعادل در طراحی استفاده کرد. این یک رنگ عالی برای برندهایی است که می خواهند رشد را توصیف کنند (مخصوصاً در ایالات متحده که پول سبز است)، امنیت یا فرصت الهام بخش (یعنی شما چراغ سبز را دریافت کرده اید!).
آبی – امن، آرام، معنوی، آرام، سرد
آبی “سلطان رنگ ها” است، همانطور که در مقاله خود اشاره کردیم “رنگ های لوگو: چه چیزی برای برند شما بهترین است؟” احساس آرامش و اطمینان را برمی انگیزد، به همین دلیل است که مورد علاقه شرکت های بزرگ (تویتر، فیس بوک و … لینکدین، به نام چند). همچنین در بیش از نیمی از طرح های لوگو ظاهر می شود.
آبی تیره در بین شرکت ها محبوب است زیرا احساس امنیت و حرفه ای می کند. اما استفاده بیش از حد از رنگ آبی میتواند احساس سردی و بیتفاوتی داشته باشد. آبی های روشن آرامش بخش تر و دوستانه تر در نظر گرفته می شوند.
بنفش – خلاق، مرموز، سلطنتی، مجلل
رنگ بنفش با رمز و راز، خلاقیت، حق امتیاز و ثروت همراه است، ترکیبی که ممکن است محبوبیت آن را در صنعت ارزهای دیجیتال توضیح دهد. سایههای روشنتر بنفش اغلب برای آرام کردن یا تسکین استفاده میشود، بنابراین یکی از محبوبترین برندهای سلامت و زیبایی است.
صورتی – بازیگوش، عاشقانه، ملایم، شیرین، سرگرم کننده
به طور سنتی، صورتی عاشقانه، شیرینی و لطافت را تداعی می کند. اغلب می تواند باعث شود ما احساس بازیگوشی یا رمانتیک کنیم. اما صورتی نیز میتواند مد روز باشد، مانند صورتی هزاره، یا ظالمانه، خودنماییکننده و حتی سرکش، مانند صورتی تند.
قهوه ای – گرم، سالم، عملی، تسکین دهنده
رنگ قهوه ای احساس ثبات، راحتی و حمایت را ایجاد می کند (مثل قهوه صبح شما). گرم و دوستانه، عملی و قابل اعتماد است و همچنین می تواند نمایانگر قدیمی، قدیمی یا جا افتاده باشد.
سیاه – پیچیده، کلاسیک، جدی
سیاه نشان دهنده قدرت، تجمل و ظرافت است، اما می تواند به معنای حرفه ای بودن، بی طرفی و سادگی باشد، مانند یقه یقه اسکی همیشه حاضر استیو جابز یا “لباس مشکی کوچک”. می تواند مانند “جادوی سیاه”، گروه تمام سیاه دارث ویدر، یا لباس سیاه یک نینجا ژاپنی (حداقل در رسانه های محبوب) جسور، قدرتمند و مرموز به نظر برسد. در زمینهها و فرهنگهای خاص، رنگ سیاه میتواند به عزاداری یا غم نیز اشاره داشته باشد.
سفید – ساده، آرام، ظریف، سرد
استفاده از مقدار زیادی رنگ سفید در طراحی، زیبایی مینیمالیستی را ایجاد می کند – در سادگی آن تازه و آرامش بخش است. در بسیاری از فرهنگ ها، رنگ سفید به بی گناهی یا آرامش اشاره دارد (به لباس نوزاد و کبوتر سفید فکر کنید). رنگ سفید بیش از حد می تواند احساس سردی، غیرشخصی بودن و بیش از حد ضدعفونی شده داشته باشد، مانند یک بخش بیمارستانی که به طرز چشمگیری سفید پوست می شود. در فرهنگ های شرقی، رنگ سفید را در مراسم خاکسپاری می پوشند.
خاکستری – جدی، حرفه ای، قابل اعتماد
خاکستری می تواند به عنوان یک رنگ بالغ، مسئولیت پذیر یا خنثی دیده شود، به همین دلیل است که پوشیدن کت و شلوار خاکستری در محل کار به جای نارنجی روشن می تواند به شما احساس فوق العاده حرفه ای و قابل اعتماد بدهد. خاکستری گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین روشن تر و کمتر رسمی برای سیاه دیده می شود. از سوی دیگر، می توان آن را غیرقطعی، متعارف و (افسوس) کسل کننده نیز دید.
رنگ ها و احساسات به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند –
خواه در حال طراحی یک لوگو، ساختن یک برند، یا چیدن لباس انتقام جویانه مناسب برای گردهمایی مدرسه خود هستید، به یاد داشته باشید که رنگ ها می توانند احساس شما و درک دیگران از شما را تغییر دهند. رنگها نیز میتوانند ذهنی باشند: لوگوی زرد نئونی که یک نفر را خوشحال میکند ممکن است باعث سردرد دیگری شود. بنابراین با دقت انتخاب کنید و در صورت نیاز همیشه به دنبال کمک متخصص باشید!
آیا نیاز به طراحی ایمیل، وب سایت یا اینفوگرافیک دارید؟
طراحان ما می توانند به شما در ایجاد تقریباً هر چیزی کمک کنند.
یک طرح دریافت کنید
این مقاله در اصل توسط Allison S. Gremillion نوشته شده و در سال 2019 منتشر شده است و با نمونه ها و اطلاعات جدید به روز شده است.
درباره نویسنده
کیت استانتون نویسنده و روزنامه نگاری است که در مورد همه چیز از حقوق دیجیتال گرفته تا دالی پارتون می نویسد. اما او بیشتر وقت خود را صرف خیاطی، ارتباطات عاشقانه و مجتمع صنعتی افراد مشهور می کند. آثار او در The Sydney Morning Herald و The Guardian ظاهر شده است و می توانید اطلاعات بیشتری درباره او در katestanton.com بخوانید.
The post رنگ ها و احساسات: رنگ ها چگونه احساسی به شما می دهند appeared first on 99designs.