روانشناسی طراحی لوگو: چگونه اصول اولیه طراحی می تواند به برند شما کمک کند

روانشناسی طراحی لوگو: چگونه اصول اولیه طراحی می تواند به برند شما کمک کند

لوگو چیزی بیش از یک تصویر زیباست: نمادی است که ویژگی های کسب و کار را از طریق ارتباط بصری منتقل می کند. به عبارت دیگر، چون لوگو نمی تواند صحبت کند، جادوی واقعی در ذهن اتفاق می افتد. روانشناسی طراحی لوگو یک عامل تعیین کننده در موفقیت یک لوگو است.

در عین حال، این جنبه روانی دقیقاً همان چیزی است که طراحی لوگو را دلهره آور می کند. بیننده معمولی به طور فعال هر لوگویی را که معنی دار می بیند کاوش نمی کند – در عوض، لوگو باید از بی توجهی آنها عبور کند تا آن ارتباط روانی برقرار کند. و طراحان لوگو در حال حاضر دقت کافی بین طراحی، طراحی و مهارت های نرم افزاری خود دارند، بدون اینکه تخصص علوم رفتاری را به حجم کاری خود اضافه کنند.

تصویر توسط OrangeCrush

خوشبختانه برای استفاده از مزایای روانشناسی در طراحی لوگو نیازی به مدرک پیشرفته ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید درک چند اصل اساسی است و ما این راهنما را برای پوشش اصول اولیه گردآوری کرده ایم.

پیام پشت لوگو

برای استفاده از روانشناسی در ارتباطات طراحی، ابتدا باید آنچه را که لوگو ارتباط برقرار می کند بررسی کنیم. مشخصات از برندی به برند دیگر متفاوت است، اما در اینجا چند سوال رایج وجود دارد که لوگو می خواهد به آنها پاسخ دهد:

  • شخصیت: چه چیزی یک برند را بیشتر از یک کسب و کار، چه کسانی پشت محصول دارند؟
  • اقتدار و حرفه ای بودن: چرا مصرف کننده بالقوه باید باور کند که برند می داند در مورد چه چیزی صحبت می کند؟
  • ارزش بازار: چه چیزی یک برند را از رقبای خود متمایز می کند؟

علاوه بر این، هر برند ویژگی های خاص خود را خواهد داشت که می خواهد از طریق هویت بصری خود ایجاد کند. آنها برخاسته از رسالت، ارزش ها و مخاطبان این برند هستند.

راهنمای کامل برندینگ استراتژیک ما را ببینید >>

هدف لوگو این است که تمام این اطلاعات را تنها با استفاده از نشانه های بصری منتقل کند. اما خوشبختانه یک لوگو به تنهایی کار نمی کند. همه اینها بخشی از تلاش بیشتر برای برندسازی است، بنابراین ایده خوبی است که روانشناسی برند خود را تازه کنید.

روانشناسی لوگو بخشی از روانشناسی کلی برند است. طرح شواریکا

تشخیص الگو، اولین اصل کلیدی روانشناختی ما، در اینجا مطرح می شود. ذهن انسان برای درک و یادآوری الگوها تنظیم شده است و زمانی که این الگوها به صورت استراتژیک ترویج شوند کمک می کند. در دنیای تجارت، مشتری بالقوه چندین بار در معرض نام تجاری قرار خواهد گرفت (این موارد گاهی اوقات نقاط تماس در مسیر مشتری نامیده می شوند و لوگو تنها یک نمونه است). هر چه آنها در این جلسات سازگاری بیشتری داشته باشند، این ویژگی ها بیشتر به عنوان متعلق به همان مدل برندسازی فرو می روند.

روانشناسی لوگو در مقابل روانشناسی خریدار

روانشناسی خریدار یک ملاحظات مهم برای طراحی لوگو است، اما با روانشناسی لوگو متفاوت است. روانشناسی خریدار فرآیند تصمیم گیری را که شخص برای خرید انجام می دهد، توصیف می کند. در اصل، هدف از روانشناسی لوگو تأثیرگذاری بر روانشناسی خریدار است.

دو نوع انگیزه پشت خرید وجود دارد: منطقی و احساسی. به طور منطقی، فرآیند خرید شامل شناسایی یک مشکل، جستجوی اطلاعات و راه‌حل‌های مشکل، و ارزیابی جایگزین‌ها (مقایسه برند) است که به راه‌حل نهایی ختم می‌شود. همه اینها می تواند تحت تأثیر ملاحظات عملی مانند پول و مکان فیزیکی باشد. آنچه در مرحله منطقی فرآیند خرید اهمیت دارد این است که برند تا چه حد قابل شناسایی است و این برند تا چه حد می تواند به عنوان راه حلی برای مشکل جایگاه قانع کننده ای داشته باشد.

آنچه مردم را به خرید ترغیب می کند – روانشناسی خریدار – چیزی است که روانشناسی لوگو به دنبال تأثیرگذاری است. طراحی داخلی سه بعدی توسط D_MANN

تعیین انگیزه های عاطفی در فرآیند خرید بسیار دشوارتر است، اما اغلب تمایل دارند که منطق را نادیده بگیرند. خریداران می‌توانند محصولات را بر اساس ارتباط با برند انتخاب کنند، اینکه آیا احساس می‌کنند در میان مشتریان برند قرار گرفته‌اند و چه شهرت کلی در بین سایر افراد دارد. جنبه احساسی جایی است که روانشناسی لوگو وارد عمل می شود.

پس چگونه لوگو با احساسات بیننده ارتباط دارد؟ برای پاسخ به این، بیایید مقیاس را کاهش دهیم و به اصول روانشناسی مرتبط با طراحی نگاه کنیم.

روانشناسی در عناصر طراحی لوگو

طراحی لوگو شامل استفاده از چندین مؤلفه معروف به عناصر طراحی است که با هم در یک ترکیب کار می کنند. اینها شامل رنگ، فونت، اشکال، تصاویر و موارد دیگر است. هر یک از این عناصر تداعی روانشناختی خاص خود را دارند که باید هنگام ایجاد لوگو به آنها توجه کنید.

سمبولیسم

تصاویر نمادین بر اساس ارجاعات فرهنگی روانشناسی داخلی خود را دارند. طراحی توسط anushka1arta

نمادها ارجاعات تصویری به اشیاء یا تصاویر خاصی هستند که اهمیت دارند. نمادها معمولاً به یک مرجع بستگی دارند، که آنها را بسیار فرهنگی می کند. به عنوان مثال، شاخه زیتون به دلیل آداب و رسوم یونان باستان نماد صلح در دنیای غرب است (البته ما اکنون این آداب و رسوم را فراموش کرده ایم، اما فقط نشان می دهد که نمادها چقدر قدرتمند هستند). برای یک لوگو، نماد می تواند به عنوان یک نماد عمل کند و یک استعاره بصری ظریف برای ایده های پیچیده ارائه دهد.

روانشناسی فرم

همه چیز از خطوط مجزای لوگو گرفته تا کل شبح یک شکل است. با توجه به اینکه اشکال کلی همان چیزی است که مردم معمولاً در ابتدا درک می کنند (مخصوصاً از آنجایی که اکثر مردم توجه زیادی به لوگوی شما ندارند)، مهم است که معانی مختلفی را که ممکن است شکل ها داشته باشند در نظر بگیرید. اشکال تعیین می کنند که آیا آرم سنگین، پویا، مکانیکی، پایدار و غیره به نظر می رسد.


روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ مسئول برخی از واکنش های عاطفی و احشایی ما است. به این فکر کنید که چگونه دیوارهای رنگ شده می توانند فوراً فضای یک اتاق را از غم انگیز به شادی تغییر دهند. به طور مشابه، به دلیل تکامل، برخی از رنگ ها ممکن است تعیین کنند که آیا یک ظرف اشتها آور یا سمی به نظر می رسد. طراحی لوگو معمولاً به سه رنگ یا کمتر محدود می شود و از آنها در زمینه های مختلف دیگر برای تقویت هویت برند استفاده می شود.

روانشناسی فونت

سبک فونت به زبانی فراتر از کلمات صحبت می کند. پنج نوع اصلی فونت وجود دارد – از جمله بریدگی‌ها، بریدگی‌ها، فونت‌ها، دست‌نویس و تزئینی – و مانند نمادها، تداعی‌های روان‌شناختی آن‌ها با کاربرد تاریخی‌شان مشترک است. با این حال، سبک فونت می تواند نام لوگو یا شعار را سنتی، پیشرفته، ظریف یا شخصی جلوه دهد.

سبک‌های کتیبه‌ها بر اساس کاربرد تاریخی‌شان، تداعی‌های روان‌شناختی دارند. طراحی توسط EWMDesigns

اصول روانشناسی در طراحی لوگو

یکی این است که بفهمیم اجزای لوگو چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند. اما ترفند طراحی لوگو این است که همه این قسمت ها را در یک ترکیب منحصر به فرد و هماهنگ کنار هم قرار دهد. این به این معنی است که در مورد پیام برندی که می‌خواهید لوگوی خود را منتقل کنید تصمیم بگیرید و اطمینان حاصل کنید که هر عنصری که استفاده می‌کنید این تأثیر را افزایش می‌دهد.

روانشناسی معمولاً در مرحله طراحی فرآیند طراحی لوگو مطرح می شود. اگرچه طراحی به معنای واقعی کلمه یک عمل نقاشی است، اما نوعی تفکر نیز هست. طراح اطلاعات را از خلاصه می گیرد و مفاهیم بالقوه ای را ابداع می کند که در عین همسویی با برند، برای مخاطب جذاب باشد. تعدادی از اصول روانشناختی مربوط به ادراک و رفتار انسان وجود دارد که می تواند توضیح دهد که چرا برخی از مفاهیم لوگو درست و برخی دیگر اشتباه هستند.

نظریه گشتالت

نظریه گشتالت نحوه چیدمان اشکال پیچیده توسط مغز انسان را مشخص می کند. در طراحی لوگو، 6 اصل گشتالت به طراحان کمک می کند تا مطمئن شوند که طرح به شکلی که قصد دارند درک می شود و قدرت اشکال را به حداکثر می رساند. به عبارت دیگر، اگر فرم کلی گیج کننده و منحرف کننده باشد، طراحان در ارتباط با بینندگان در سطح روانی مشکل خواهند داشت.


نظریه کدگذاری مضاعف

تئوری کدگذاری مضاعف بیان می کند که ما اطلاعات بیشتری را زمانی که به صورت بصری ارائه می شود نسبت به نوشتار حفظ می کنیم. در عین حال، ایده ها زمانی به بهترین شکل منتقل می شوند که هر دو با هم کار کنند. در اصل، وقتی به خاطره انگیزترین لوگوها فکر می کنیم، اغلب به نماد آن فکر می کنیم. اما متن واقعی نام و شعار (چه از نظر سبک و چه از نظر محتوا) کار مهمی را انجام می دهد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

پارادوکس انتخاب

پارادوکس انتخاب تا حد زیادی در مورد خرید است و می‌گوید گزینه‌های زیاد می‌تواند در واقع مصرف‌کننده را فلج کند. اما از نظر طراحی لوگو، این بدان معنی است که اضافه بار اطلاعات می تواند باعث نگرانی یا سردرگمی شود، حتی اگر اطلاعات در حال انتقال دقیق باشد. به عبارت دیگر، سادگی یک اصل کلیدی در طراحی لوگو است. لوگوها باید بر مهم‌ترین برداشتی که از برندی که می‌خواهند دریافت کنند تمرکز کنند و فقط بر ایجاد آن تمرکز کنند.


اثر فون رستورف

اثر فون رستورف بیان می‌کند که مردم بیشتر به خاطر می‌آورند که چیز عجیبی را از بسته به خاطر بیاورند تا انتخابی همگن. وقتی صحبت از طراحی لوگو به میان می آید، هر صنعتی موظف است که روندهای مشترک لوگو داشته باشد که رایج و در نهایت رایج است. به عنوان مثال، بسیاری از لوگوهای بانک ها تمایل به انتقال امنیت دارند و به همین دلیل اغلب آبی هستند یا از نماد نگاری به عنوان سپر یا ساختمان استفاده می کنند. در حالی که استفاده از این ویژگی ایرادی ندارد، لوگوی بانک که باعث خلاقیت بیشتر آن می‌شود، به دلیل جدید بودن، مطمئناً بر مشتریان بالقوه تأثیر می‌گذارد.

روانشناسی در عمل

در حالی که لوگو از یک تصویر واحد تشکیل شده است، چیزهای زیادی در زیر سطح اتفاق می افتد. موفقیت طراحی لوگو تا حدی به سلیقه زیبایی شناختی، تا حدی به مهارت های طراحی هنری، بخشی به برنامه ریزی استراتژیک و بخشی به روانشناسی بستگی دارد.

اما به همان اندازه که همه چیز پیچیده به نظر می رسد، روانشناسی در واقع چیزی است که طراحی لوگو را آسان تر می کند. روانشناسی در طراحی لوگو مانند یک دست راهنما است. روانشناسی به جای حدس زدن اینکه چه چیزی با مخاطب طنین انداز می شود، اصول محکمی به ما می دهد که بر اساس آن فرضیات خود را پایه گذاری کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. به همین دلیل است که برای داشتن یک طراحی لوگوی عالی، مهم است که مطمئن شوید با یک طراح کار می‌کنید که می‌داند چه چیزی باعث می‌شود مردم به آن توجه کنند.

آیا می خواهید لوگوی عالی برای کسب و کار خود داشته باشید؟

برای تحقق آن با طراحان با استعداد ما همکاری کنید


یک طرح دریافت کنید

نشریه روانشناسی طراحی لوگو: چگونه اصول اولیه طراحی می توانند به برند شما کمک کنند اولین بار در 99 طراحی ظاهر شد.