
فرهنگ یک جنبه ذاتی برندسازی است. در حالی که یک جنبه تجاری برای برندسازی و طراحی آفریقایی الهام گرفته از میراث وجود دارد، یک جنبه شخصی نیز وجود دارد که از افراد پشت صحنه می آید. او از تجربیات آنها، تربیت آنها و مراسم روزانه آنها مطلع می شود. بنابراین، «فرهنگ» میتواند چیزی را به وسعت یک کشور و به اندازه یک خانواده صمیمی توصیف کند. سوال این است که چگونه میراث خود را با نیت مهار کنید تا بتوانید طرح هایی معتبر و قدرتمند ایجاد کنید.

این همان سوالی بود که تامین کننده قهوه Mimo’s Coffee در منطقه خلیج سانفرانسیسکو با آن مواجه شد. به عنوان یک کسب و کار خانوادگی، بنیانگذار Mimo Haile می خواست فرهنگی را بیان کند که به برند او جان بخشید. میمو بیش از بیست سال پیش از اتیوپی مهاجرت کرد و دانش عمیق خود را در مورد مراسم قهوه اتیوپی که در کشور استارتاپ ها و فناوری کمبود داشت، با خود آورد. اما چگونه او این میراث را در هر جنبه ای از تجارت خود، از جمله برندسازی، حمل می کند؟
چگونه Mimo’s Coffee یک برند اتیوپیایی ایجاد کرد
–
به عنوان یک نوشیدنی اصلی صبحگاهی، نوشیدن یک فنجان قهوه (یا چندین فنجان در یک روز شلوغ) و حتی فکر کردن به این که آن دانه ها از کجا می آیند، غیر معمول نیست. در واقع، نه تنها بسیاری از انواع قهوه از اتیوپی سرچشمه می گیرند، بلکه کل روش دم کردن قهوه احتمالاً از آنجا شروع شده است. در یک افسانه خاص که میمو با ما به اشتراک گذاشته است، قهوه در ابتدا توسط چوپانی کشف شد که متوجه شد بزهایش پس از خوردن یک توت قرمز عجیب، رفتار نامنظم دارند. پس از اینکه چوپان فهمید که میوه قهوه را می توان به یک نوشیدنی پرانرژی، معطر و انرژی زا تبدیل کرد، مجبور شد این کشف را با جهان به اشتراک بگذارد.
فرهنگ قهوه هنوز در اتیوپی مدرن زنده و زنده است، اما بسیار بیشتر از یک نوشیدنی صبحگاهی سریع است که از یک فنجان بیرونآور تجربه میشود. به طور سنتی، قهوه تقریبا هرگز به تنهایی مصرف نمی شود: این یک رویداد اجتماعی روزانه است که با آماده سازی و مراقبت بسیار همراه است. مراسم قهوه اتیوپی با برشته کردن دانه های قهوه سبز روی بخور و آسیاب کردن آنها در هاون شروع می شود. سپس قهوه آسیاب شده را در جبنا دم میکنند، ظرفی سنتی که از خاک رس سیاه ساخته شده و با نمادها و طرحهای هندسی مختلف تزئین شده است. هنگامی که قهوه آماده شد و تفاله ها الک شد، آن را در فنجان های آبی رنگی کوچک ریخته و با دوستان و اقوام به اشتراک می گذارند.

میمو اولین بار مراسم قهوه را به عنوان راهی برای ارتباط با خانواده اش تجربه کرد. از زمانی که کاملاً جوان بودم، مراسم قهوه را با خالهها و خانوادهام به یاد میآورم که برای لذت بردن از همراهی یکدیگر جمع میشدند.» وقتی زمان افتتاح کسبوکار قهوهاش در سال 2020 فرا رسید، منطقی بود که این احساس را برای اشتراکگذاری قهوه مشترک، به ویژه در یک زمانی که COVID-19 چنین گردهمایی های حضوری را دشوار کرده است.
بنابراین، برند او از مراسم قهوه الهام گرفته شده است و jebena را به عنوان نماد لوگوی خود، پرچم اتیوپی را به عنوان رنگ های برند و الگوهای هندسی الهام گرفته از فنجان های سینی انتخاب کرده است. میمو توضیح میدهد: «جِبِنا… یک عنصر اصلی در هر خانواده است، به خصوص آمدن به آمریکا، جایی که از اتیوپی دور هستید، به معنای واقعی کلمه نحوه ارتباط شما با یکدیگر است.»

با این حال، جهت جدید نیز تحت تأثیر بیش از یک فرهنگ است. میمو توضیح میدهد که چیزی که الهامبخش او شد تا کسبوکار خانوادگی را بر عهده بگیرد، «پر کردن شکافی بود که بین اتیوپی بودن و آفریقاییتبار بودن دیدم».
مدت کوتاهی پس از راه اندازی Mimo’s Coffee در اواخر سال 2020 – زمانی که سفارشات سرپناه در محل تجربه قهوه عمومی را متوقف کرده بود – Mimo به دنبال این بود که این تجربه را مستقیماً در خانه های مردم ارائه دهد. او جعبههای هدیه اشتراکی را متصور بود که به مشتریان امکان میداد طعمهای مختلف قهوه او را امتحان کنند و هر کیسه آن به نام مناطق بو دادن قهوه اتیوپی یعنی لیمو، هرار و ایرگاشفه نامگذاری شده بود.

پس از 50 طرح پیشنهادی زیبا در طول مسابقه طراحی بسته بندی، میمو به اندازه کافی خوش شانس بود که طراح را پیدا کرد که بتواند از میراث برند استفاده کند. میمو به یاد میآورد: «طراحی که من در نهایت انتخاب کردم بر اساس الهامی بود که ارائه دادم. من معتقدم که آنها همچنین یک مراسم قهوه را در جامعه اتیوپی تجربه کردند، بنابراین آنها درک درستی از احساس و ظاهر داشتند. یک هم افزایی بین ما دو نفر بود و آنها به خوبی تکلیف را درک کردند.»
25 نمونه دیگر از طراحی با الهام از میراث آفریقا
–
آفریقا قاره ای است متشکل از 54 کشور با زبان ها، تاریخ ها و سنت های مختلف. اگرچه میمو انتخاب کرده است که به طور خاص تأثیرات الهام گرفته از اتیوپی را در برند خود تقویت کند، یکی دیگر از رویکردهای طراحی گشاد کردن لنز و نشان دادن آفریقا به عنوان یک کل است.
“پان آفریقایی” جنبشی است که هدف آن ابراز همبستگی در جامعه جهانی سیاه پوستان است. از نظر طراحی، پان آفریقاییگرایی راهی برای بازیابی ریشههای فرهنگی از طریق تصاویر مشترک است. او از تعمیم هنر آفریقایی برای متحد کردن دیاسپورای آفریقایی استفاده کرد، هم به عنوان نوعی اعتراض به فرهنگ غالب و هم به عنوان جشنی از میراث مختلط. در ادامه به برخی از روش های متداول بیان پان آفریقایی در هنر اشاره شده است.
رنگ های طراح پان آفریقایی
پرچم رسمی پان آفریقایی در واقع از پرچم اتیوپی الگوبرداری شده است و اتیوپی به عنوان قدیمی ترین کشور مستقل آفریقا شناخته می شود. این پرچم از نوارهای سبز، زرد و قرمز تشکیل شده است. متناوبا، نسخه دیگری از پرچم پان آفریقایی از قرمز، سیاه و سبز استفاده می کند. همچنین میتوان این ترکیبهای رنگی را در طراحی گرافیکی برای بیان و تجلیل از میراث آفریقا بهطور خلاقانه بازسازی کرد.
تفسیرهای شبح آفریقایی
یکی از واضحترین راههای بیان پان آفریقاییگرایی در طراحی، استفاده از شبح خود قاره آفریقا است. این برای نوستالژی و این ایده که آفریقا همیشه خانه خواهد بود، مهم نیست که ساکنان آن به دلیل موقعیت فیزیکی و تغییر نسل چقدر دور هستند، جذاب است.
طبیعت و چشم انداز
در قلب سیلوئت آفریقا، طبیعت آن نهفته است. در بسیاری از پروژههایی که بخشی از این قاره را نشان میدهند، حیوانات و مناظر خاص آن منطقه را میبینیم. آنها می توانند به عنوان اشکال و الگوهای انتزاعی ظاهر شوند یا با توجه به زیبایی شناسی برند از طریق پرتره های عالی به تصویر کشیده شوند. اما چه به صورت ضمنی و چه صریح، این نمادها به عنوان نشانگر هویت استفاده می شوند. آنها میراث جغرافیایی برند را برجسته می کنند و انواع مختلفی از تعامل عاطفی را از سوی مخاطبان تشویق می کنند.
به عنوان مثال، درخت بائوباب به عنوان “درخت زندگی” شناخته می شود و بومی ساوانای آفریقا است. در زمین های خشن رشد می کند و هنگامی که در هنر یا ادبیات نمایش داده می شود، اغلب نماد مثبت بودن، طول عمر، قدرت و آرامش است. نشان دادن مناسب درخت بائوباب در یک طرح مارک دار، مخاطبان را تشویق می کند تا این ویژگی های نمادین را در خود برند اعمال کنند و در نهایت نسبت به رقبا قابل اعتمادتر و قابل اعتمادتر به نظر می رسند.
آفریقا همچنین خانه بسیاری از حیوانات الهامبخش، از جمله «پنج بزرگ» نمادین است. نشان دادن حیوانات خاص، مانند شیر، در طراحی مارک نشان میدهد که برند نه تنها میتواند میراث آن حیوانات را به اشتراک بگذارد، بلکه ویژگیهایی را که ما از نظر فرهنگی به آنها نسبت دادهایم (در مورد شیر، غرور و شجاعت) به اشتراک میگذارد. به کار بردن ویژگی های انسان گرایانه در مورد حیوانات می تواند ارتباط عاطفی عمیق تری با مخاطب ایجاد کند.
منسوجات الهام گرفته از آفریقا در طراحی گرافیکی
منسوجات یکی دیگر از ویژگی های مهم هنر آفریقایی است. در حالی که اروپایی ها بین هنرهای زیبا و صنایع دستی (به عنوان بخشی از یک تقسیم بندی طبقاتی) تمایزی ایجاد کردند، صنایع دستی آفریقایی چنین تمایزی نداشتند. هنر بافندگی قرن ها قدمت دارد و بسیاری از منسوجات آفریقایی با رنگ های پر جنب و جوش و الگوهای تکراری انتزاعی ساخته می شوند. منسوجات نیز در طول تاریخ به عنوان نوعی ارز مورد استفاده قرار می گرفته اند، و بافندگان طرح های خود را در سراسر قاره به اشتراک می گذارند. همانطور که گفته شد، برخی از الگوها و رنگهای خاص فرهنگهای آفریقایی و موقعیت اجتماعی دارنده آن را منعکس میکنند (به عنوان مثال، پارچه کنته که از لحاظ تاریخی در غنا به عنوان حقالعاده نشان داده میشود). طراحان گرافیک پان-آفریقایی می توانند الگوهای تعمیم یافته تری از بافت سنتی را بازسازی کنند تا این هنر را به یک رسانه دیجیتال ترجمه کنند.
همانطور که گفته شد، برخی از الگوها و رنگهای خاص فرهنگهای آفریقایی و موقعیت اجتماعی دارنده آن را منعکس میکنند (به عنوان مثال، پارچه کنته که از لحاظ تاریخی در غنا به عنوان حقالعاده نشان داده میشود). طراحان گرافیک پان-آفریقایی می توانند الگوهای تعمیم یافته تری از بافت سنتی را بازسازی کنند تا این هنر را به یک رسانه دیجیتال ترجمه کنند.
تصاویری از مردم آفریقا در طراحی
به تصویر کشیدن مردم آفریقا از طریق پرتره یکی از ویژگی های اساسی طراحی پان آفریقایی است. به هر حال، آفریقایی ها هستند که آفریقا را آفریقا می کنند. هرچه این تصاویر واقع گرایانه تر باشند، می توانند با ترکیب عناصر سنتی برای فرهنگ خاص آفریقایی جذاب تر باشند.

تفاسیر مدرن شامل مضامین گسترده ای از توانمندسازی است. جوامع از برندهایی که نمایندگی معتبر، متنوع و واقعی را نشان می دهند، حمایت می کنند و احساس غرور می کنند. ما این را به ویژه برای هنر معاصر آفریقایی که از میراث معاصر الهام گرفته شده است، در مواضع آرام و در عین حال مستقیم موزه های آن می بینیم. در هر طرح، از یک رنگ روشن برای تکمیل چنین چهره هایی استفاده شده است که آنها را با انرژی مثبت و توجه احاطه کرده است. نتیجه، هم برای افراد پشت برند و هم برای مخاطبان مقابل آن طراوت بخش است.
قدرت ارائه در طراحی مشاغل کوچک
–
اگر به معنای واژه میراث فکر کنیم، به مکان فیزیکی و فرهنگی می اندیشیم که یک شخص از آنجا آمده است. ما برای ارج نهادن به سنتها، اشیاء، باورها و مکانهایی که با آنها شناسایی میشویم، به گذشته نگاه میکنیم تا با کسانی که به آنها اهمیت میدهیم به اشتراک بگذاریم. ما همچنین به امید اینکه نسلهای آینده همچنان از میراث فرهنگی خود ریشهدار و الهامبخش باشند، چشم انتظار هستیم.
به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط، انعکاس میراث شما به مخاطبان شما کمک می کند تا با افراد پشت برند، افرادی که در هسته آن هستند، ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب، ویژگی های فرهنگ در واقع می تواند مخاطبان کسب و کارهای کوچک را گسترش دهد زیرا برند شما را انسانی می کند. . تجربه جامعه با داستان برند شما ادغام می شود. همانطور که خود میمو میگوید، «نمایندگی مهم است، زیرا وقتی کسی وجود دارد که به نظر میرسد شما در حال انجام هر کاری زیر نور خورشید هستید، و میبینید که این کار را انجام میدهد، به شما قدرت میدهد. اگر آنها می توانند این کار را انجام دهند، من می توانم انجام دهم. همه ما می توانیم کاری را انجام دهیم که قلب و ذهن خود را برای آن می گذاریم.»
کشف کنید که میمو چگونه برندی را بر اساس میراث اتیوپی خود ساخته است که اکنون در YouTube در دسترس است.
فرهنگ را از طریق طراحی جشن بگیرید
به جامعه خلاق جهانی ما ضربه بزنید
یک طرح دریافت کنید
The post طراحی آفریقایی الهام گرفته از میراث: برندسازی ریشه در فرهنگ اولین بار در 99طرح ظاهر شد.