منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • طراحی دهه 90: سوار بر موج بازاریابی نوستالژیک

طراحی دهه 90: سوار بر موج بازاریابی نوستالژیک

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
طراحی دهه 90: سوار بر موج بازاریابی نوستالژیک

سال 1997 است، روی صندلی متورم خود نشسته اید و به استراحت راس و ریچل نگاه می کنید. Spice Girls در هر ایستگاه رادیویی تکراری حضور دارند و شما با خوشحالی نمی دانید که در یک ربع قرن تمام این طلسم های ظریف دهه 90 ذکر شده و در روند طراحی دهه 90 تکرار خواهند شد.

داخلی از دهه 90
دکوراسیون داخلی از دهه 90 تا Refinery20

تاریخچه مختصری از روند طراحی از دهه 90

دهه 1990 هم زمان فرهنگ پاپ و هم یکی از درخشان ترین و بازیگوش ترین دوران در تاریخ طراحی گرافیک بود. در حالی که قسمت آزمایشی Friends در سال 1994 پخش شد، Comic Sans در همان سال منتشر شد.

فتوشاپ 1.0 منحصراً برای مکینتاش ایجاد شد که تحولی در گذار از طراحی آنالوگ به دیجیتال ایجاد کرد و MSN Messenger در اواخر دهه 1990 راه اندازی شد. ظهور اینترنت و طراحی دیجیتال به زیبایی‌شناسی طراحی آینده‌نگر متمرکز بر فناوری تبدیل شد.

Beanie Babies Comic Sans
Beanie Babies و Comic Sans از طریق Love my Beanies

خماری از دهه 80

اوایل دهه 1990 شاهد خماری قابل توجهی از جنبش طراحی بسیار محبوب در ممفیس بود که در دهه 1980 تسلط داشت. ممفیس که توسط معمار Ettore Sotsas تأسیس شد، پاسخی بسیار هیجان انگیز و خلاقانه به کسالت سوتزاس از طراحی مدرنیستی بود.

زیبایی شناسی دهه 80 و 90
خماری دهه 80 از طریق موسسه Cari

پالت های رنگی متضاد روشن و پر زرق و برق و فرم های گرافیکی پر پیچ و خم گرایش طراحی ممفیس، که در اوایل دهه 1990 ادامه یافت، به طرز شرم آور در تکرارهای مختلف لوگوی سینفلد و همچنین در “نجات شده از زنگ” استفاده شد.

لوگوی ممفیس ساینفلد
حفظ شده توسط آرم بل ممفیس

گروویوال

Groovival، اصطلاحی که توسط موسسه تحقیقات زیبایی مصرف کننده ابداع شد، پاسخی بود در دهه 1990 به بررسی زیبایی شناسی قدرت شگفت انگیز گل ها در دهه های 1960 و 1970. این را هم «بومرها» به خاطر ویژگی های نوستالژیکشان دوست داشتند و هم بچه های خردسال با رنگ های روشن و طرح های جدیدشان. با انتشار فرنچایز آستین پاورز و محبوبیت گروه Deee-lite از دهه 90، مدل‌هایی از قدرت گل‌های دهه 60 به مد، موزیک ویدیوها و فیلم‌های ما راه یافتند.

Groovival توسط آستین پاورز از دهه 90
Groovival از دهه 90
Groovival از دهه 90

بریت پاپ

ما نمی‌توانیم طراحی دهه 90 را بدون اشاره به ژانرهای موسیقی که بر همه جنبه‌های فرهنگ عامه، از جمله طراحی گرافیک و مد، حاکم بوده و اطلاع‌رسانی می‌کنند، بحث کنیم. در سال 1997، جهان شاهد بود که گری هالیول لباس معروف خود را در جوایز بریتانیا می پوشید، سبکی معاصر از روند موسیقی پاپ بریتانیا در آن لحظه، که از زیبایی شناسی مد دهه 1960 مطلع شد.

بلیط Spice Girls 1998
بلیط برای Spice Girls به سبک Britpop از سال 1998 تا Shutterstock

فرهنگ ریو

پوستر دیوانه وار بیرمنگام از سال 1992
پوستر هیجان انگیز بیرمنگام از سال 1992 از طریق Digital Arts Online

فرقی نمی‌کند به برلین، دیترویت یا منچستر رفته باشید، فرهنگ باشگاهی دهه 90، که به عنوان دومین تابستان عشق نیز شناخته می‌شود، از نظر بصری به آگهی‌ها و پوسترهای نئونی انتزاعی و پر زرق و برق برای جمعیت متفق القول منجر شده است. برای انعکاس فضای دوست داشتنی ریوهای زیرزمینی، مروجین مهمانی بروشورهای نئونی چشم نوازی ایجاد می کردند که طرح های لبخند الهام گرفته از مواد مخدر و چیدمان های تایپوگرافی غیر استاندارد را نشان می داد.

هیاهوهای دهه 90 کاملاً غیرقانونی توصیف شده است، همانطور که در بسیاری از پوسترها و بروشورها نشان داده شده است که در آن تبلیغ کنندگان از مارک ها و هنرمندان مشهوری مانند کیت هارینگ، مارمیت و سالوادور دالی سرقت می کردند.

پوستر Dance Party Rave از سال 1990
پوستر Marmite Rave محصول 1992

گرانج

مجله گرانج ری گان
مجله Ray Gun به سبک گرانج از طریق The Mill at Ju

برخلاف رنگ‌های اسیدی ریو، روند گرانج در صحنه موسیقی سیاتل ریشه دوانده و به زیبایی در سراسر جهان تبدیل شده است. گروه‌هایی مانند نیروانا، ساندگاردن و پرل جم مردمی را در سرتاسر جهان داشتند که پیراهن‌های فلانل مقرون به صرفه و خط چشم‌های فراوانی می‌پوشیدند. این منظر آرام و بی دغدغه مستقیماً به طراحی گرافیکی به خصوص در جلد آلبوم این گروه ها ترجمه شد.

نوازندگان گرانج و پانک که می‌خواهند کنسرت‌های خود را تبلیغ کنند، اغلب از دستگاه‌های فتوکپی برای چاپ انبوه ارزان پوسترهای دست‌سازی که خودشان می‌سازند استفاده می‌کنند. بافت‌های خشن و چیدمان‌های نامتعارف این ظاهر نمادین گرانج به طرز شرم‌آوری توسط طراح دیوید کارسون در مجله راک جایگزین Ray Gun در دهه 1990 ذکر شد.

جلد آلبوم نیروانا
کاورهای آلبوم نیروانا از طریق Shutterstock

زیبایی شناسی Y2K

زیبایی شناسی Play Station Y2K
Play Station 1 و زیبایی شناسی Y2K از طریق موسسه Cari

در تابستان 1999، به نظر می رسید همه مشغول 3 چیز بودند. کسوف کامل، اشکال هزاره و باکس آفیس به ماتریکس رسیدند. با ظهور اینترنت و موضوعات علمی تخیلی فراگیر هزاره، طراحی گرافیک و مد به آینده‌نگرتر و مرزی‌تر سایبرپانک تبدیل شده‌اند. زمانی بود که همه به آینده می نگریستند، آغاز هزاره را جشن می گرفتند و می خواستند هیجان خود را با لباس های براق و سایه چشم های نقره ای منعکس کنند.

زیبایی شناسی Bjork Y2K
Y2K Bjork از طریق https://cari.institute/aesthetics/y2k-aesthetic

روندهای طراحی دهه 90 در سال 2022

تکرار روندها در چرخه‌های 20 تا 30 ساله معمول است، اما با رشد سریع TikTok و کارشناسان طراحی که در مورد زیبایی‌شناسی ریز گزارش می‌دهند، شاهد ظهور دوباره چشم‌اندازهای خاص از دهه 1990 هستیم.

بازاریابی نوستالژی شامل و نوآوری خاطرات خوش مخاطب (و در نتیجه تداعی های مثبت) از رویدادها یا ویژگی های دهه های گذشته برای ایجاد مفاهیم تازه و معاصر است. بنابراین، احیای طراحی از دهه 90 به ویژه در میان هزاره ها محبوب است، زیرا دوره “پیری” آنها را نشان می دهد.

تصویر چند رنگ از اسکیت برد با نوار کاست
تصویر توسط OrangeCrush

دهه 1990 همچنین نشان دهنده آخرین زمان قبل از اینترنت است – زیرا این دورانی بود که مردم شروع به استقبال از اینترنت در خانه های خود کردند، اما این هنوز رایج نبود. به همین دلیل است که امروزه زمان ساده‌تر از همیشه وابسته به توسعه دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل است که بازاریابی نوستالژیک با رویدادها یا طرح‌های این دهه بسیار خوب عمل می‌کند و چرا Gen Z بسیار شیفته آن است.

بنابراین بیایید نگاهی به ترندهای طراحی دهه 90 بیندازیم، که ثابت می کند در سال 2022 محبوبیت خاصی دارند.

احیای گرانج

طراحی گرانج با الهام از طراح گرافیک اصلی گرانج دهه 90 دیوید کارسون، بازگشت بزرگی داشته است. جایی که مینیمالیسم برای مدت طولانی در طراحی دیجیتال حاکم بوده است، طراحان به زیبایی شناسی گرانج دهه 90 روی آورده اند تا در دنیای مینیمالیستی کاربر پسند خود را برجسته کنند.

طراحی دهه 90: سوار بر موج بازاریابی نوستالژیک
زیبایی شناسی گرانج از Never Go Hungry

زیبایی شناسی گرانج
زیبایی شناسی گرانج

طراحان در استفاده از طرح‌بندی‌های ضدشبکه تجربی‌تر شده‌اند و با استفاده از ترکیبی از طراحی آنالوگ و دیجیتال برای ایجاد جلوه‌های سه بعدی پویاتر، بازیگوش‌تر شده‌اند. پاره کردن کاغذ، اسکن و تحریف چاپ ها و بافت ها، و حرکت بیشتر آنها در فتوشاپ، زیبایی شناسی متمایزی ایجاد می کند که به طور سنتی برای کاربر آسان نیست و بیشتر پانک است.

نوستالژیک Y2K

روند طراحی Y2K (دو هزار سال) در اواسط تا اواخر دهه 90 در پیش بینی هزاره قابل توجه بود. با ظاهری آینده‌نگر، با تکنولوژی بالا و زیبا مشخص می‌شود که عمدتاً از رنگ‌های سفید، نقره‌ای و آبی استفاده می‌کند و گهگاهی از رنگ‌های زرد روشن یا سبز استفاده می‌کند. رنسانس Y2K هنوز در سال 2022 گسترده است، زیرا او از نوستالژی استفاده می کند تا با هزاره ها و افراد پررونقی که دست اول آن را تجربه کرده اند صحبت کند و همچنین برای صحبت با Tik Tok Gen Z’ers در مورد ویژگی های جذاب آینده نگر خود.

زیبایی شناسی Y2K
زیبایی شناسی Y2K

طاقچه فرازربن

تیک توک نه تنها بهترین پلتفرم رسانه اجتماعی برای شوق رقص ویروسی است، بلکه گنجینه ای از خبرنگاران روند است که ویدیوهای تحقیقات خود را در مورد زیبایی شناسی طراحی طاقچه و سبک های خرد به اشتراک می گذارند.

یکی از محبوب ترین سبک های میکرو دهه 90 در تیک توک و اینستاگرام در حال حاضر Frasurbane است. به گفته Vice، “زیبایی شناسی به معنای غوطه ور شدن در رنگ های بژ، اسپرسو، سریف و سال های شکوه نسل X پس از گرانج است.” Frasurbane که نشان‌های Frasier and urbane را برآورده می‌کند، یک زیبایی شناسی خاص داخلی از اواخر دهه 90 برای افرادی است که می‌خواهند پیچیده و سکولار به نظر برسند. ترجمه شده به طراحی گرافیکی، این به معنای استفاده از فونت های سریف بسیار باشکوه، پالت رنگ خاکی با استفاده از قهوه ای، بژ و سیاه و سفید و – به طور معمولی – اغلب شامل قطب نما است. طاقچه عالی، اما اینها روندهای تیک توک برای شما هستند!

زیبایی شناسی Frasurbane
زیبایی شناسی Frasurbane

زیبایی شناسی Frasurbane
پالت رنگ زمینی و فونت های سریف طراحی گرافیکی Freebies و Hishand Studio توسط Behance

این طراح با مدرن‌سازی سریف‌ها و استفاده از عکاسی زیبا و در عین حال با استفاده از پالت‌های رنگی بژ و پیچیدگی ظاهر اصلی Frasurbane از دهه 90، زیبایی‌شناسی Frasurbane را به سال 2022 رساند.

ضد طراحی

Anti-Design نقطه مقابل طراحی کاربرپسند است. در دنیایی که برنامه های شما دائماً برای جلب توجه می جنگند، ضد طراحی روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود و باید مورد توجه قرار بگیرید. مانند گرانج، Anti-Design اغلب از کاغذ و بافت های چاپ شده برای ایجاد کیفیت پویا استفاده می کند، اما تمرکز بیشتر بر کنار گذاشتن قوانین طراحی گرافیک است و احساسی بسیار رهایی بخش ایجاد می کند.



Anti-Design از سال گذشته وجود داشته است، اما روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. این طرحی است که اصول طراحی استاندارد را رد می کند، رنگ هایی وجود دارد که با هم برخورد می کنند و نوعی ناخوانا است.




– ایموژن هافکنز، مدیر هنری در 99designs by Vista

طراحی ضد طراحی
طراحی ضد طراحی
پوستر ضد طراحی Braulio Amado
پوستر ضد طراحی Braulio Amado

طراح گرافیک و تصویرگر پرتغالی برائولیو آمادو از شبکه‌های چیدمان سنتی استفاده نمی‌کند، در واقع روشی که او با دست خط و چیدمان‌های گیج‌کننده آزمایش می‌کند تقریباً ناخوانا است – به بهترین شکل ممکن.

احیای ممفیس

جنبش طراحی در ممفیس به عنوان Bauhaus-Meets-Fisher-Price توصیف می شود که جوهر احیای فعلی آن را کاملاً خلاصه می کند. در حالی که ممفیس یک روند بزرگ از دهه 80 بود، از دهه 90 به طراحی نفوذ کرد و مانند همه روندهای خوب راه خود را به اوایل سال 2020 بازگرداند.

ممفیس
احیای ممفیس از طریق گرافیک نمادین

مینیمالیسم مسطح، رنگ‌های پاستلی روشن و شکل‌ها و منحنی‌های هندسی جسورانه برای طراحی وب‌سایت و بسته‌بندی عالی هستند، زیرا قوی و زنده هستند و برای جلب توجه کاربر ایده‌آل هستند.

احیای ممفیس
احیای ممفیس
احیای ممفیس
احیای ممفیس

کدام روند طراحی از دهه 90 بعدی است؟

یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی آینده‌ی طراحی این است که به آنچه در چند دهه اخیر محبوب بوده‌اند نگاه کنید و به زیبایی‌شناسی خاص بپردازید. در حالی که Y2K و Frasurbane مشتاقانه منتظر بازگشت خود هستند، آینده چیست؟ مک بلینگ؟ یا شاید Gen X Soft Club؟ پیش بینی های خود را در نظرات به ما بگویید.

برای نوآوری روند دارایی برند مورد علاقه خود به کمک نیاز دارید؟

طراحان با استعداد ما بر آن تسلط خواهند داشت.


بیا بریم!

طراحی پس از دهه 90: موج نوستالژیک بازاریابی برای اولین بار در 99 طراحی ظاهر شد.