منو سایت

مبانی درک نظریه رنگ

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
مبانی درک نظریه رنگ

تئوری رنگ هم علم و هم هنر استفاده از رنگ است. توضیح می دهد که مردم چگونه رنگ را درک می کنند. و جلوه های بصری نحوه ترکیب، تطبیق یا تضاد رنگ ها با یکدیگر. تئوری رنگ همچنین شامل پیام هایی است که رنگ ها منتقل می کنند. و روش های مورد استفاده برای بازتولید رنگ.

در تئوری رنگ، رنگ ها بر روی یک چرخه رنگ سازماندهی می شوند و به 3 دسته تقسیم می شوند: رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه و رنگ های سوم. بیشتر در مورد آن بعدا.

مبانی درک نظریه رنگ
از طریق unsplash

پس چرا باید به عنوان یک کارآفرین به تئوری رنگ اهمیت دهید؟ چرا نمی توانید مقداری قرمز روی بسته بندی خود بزنید و کارتان را تمام کنید؟ او برای کوکاکولا کار می کند، درست است؟

تئوری رنگ به شما کمک می کند تا برند خود را بسازید. و این به شما کمک می کند تا فروش بیشتری داشته باشید.

بیایید ببینیم که چگونه همه کار می کند:

  1. RGB: مدل ترکیب رنگ افزودنی
  2. CMYK: مدل اختلاط رنگ کاهشی
  3. اصول چرخ رنگ
  4. تفاوت های ظریف، سایه، سایه، تن
  5. رنگ های مکمل
  6. رنگ های مشابه
  7. رنگ های سه گانه
  8. چرا تئوری رنگ مهم است

درک رنگ



مردم در 90 ثانیه یا کمتر تصمیم می گیرند که آیا محصولی را دوست دارند یا نه. 90 درصد این تصمیم فقط بر اساس رنگ است.




رنگ یک ادراک است. چشمان ما چیزی را می بینند (مثلاً آسمان) و داده هایی که از چشمان ما به مغز ما ارسال می شود به ما می گوید که رنگ خاصی (آبی) است. اجسام نور را در ترکیبات مختلف طول موج منعکس می کنند. مغز ما این ترکیبات طول موج را می گیرد و آنها را به پدیده ای که رنگ می نامیم تبدیل می کند.

وقتی در راهروی نوشیدنی‌های غیرالکلی قدم می‌زنید، قفسه‌های پر از 82 میلیون قوطی و بطری را اسکن می‌کنید، سعی می‌کنید بسته شش تایی کوکاکولای خود را پیدا کنید، به دنبال چه هستید؟ لوگوی نوشته شده یا آن جعبه قرمز آشنا؟

مردم در 90 ثانیه یا کمتر تصمیم می گیرند که آیا محصولی را دوست دارند یا نه. 90 درصد این تصمیم فقط بر اساس رنگ است. بنابراین بخش بسیار مهمی از برندسازی شما باید بر رنگ تمرکز کند.

RGB: مدل ترکیب رنگ افزودنی

نمودار تئوری رنگ rgb
ترکیب رنگ افزودنی اگر شما (مثل من) برای تجسم ترکیب قرمز و سبز برای زرد شدن مشکل دارید، این ویدیوی یوتیوب را تماشا کنید.

انسان ها رنگ ها را در امواج نور می بینند. نور اختلاط – یا مدل اختلاط رنگ افزودنی– به شما امکان می دهد با ترکیب منابع نور قرمز، سبز و آبی با شدت های مختلف رنگ ایجاد کنید. هر چه نور بیشتری اضافه کنید، ترکیب رنگ روشن تر می شود. اگر هر سه رنگ نور را با هم ترکیب کنید، نور سفید خالص دریافت می کنید.

تلویزیون‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و پروژکتورها از قرمز، سبز و آبی (RGB) به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند و سپس آن‌ها را برای ایجاد رنگ‌های دیگر ترکیب می‌کنند.

چرا باید اهمیت بدی؟

فرض کنید شما یک برند بسیار متمایز با لوگوی زرد روشن دارید. اگر لوگو را در فیس بوک، توییتر یا وب سایت خود ارسال کنید و از روند رنگ آمیزی صحیح استفاده نکنید، لوگوی شما به جای زرد روشن، گل آلود به نظر می رسد. بنابراین، هنگام کار با فایل‌ها برای هر صفحه، از RGB استفاده کنید نه CMYK.

CMYK: مدل ترکیب رنگ تفریقی

هر رنگی که روی یک سطح فیزیکی می بینید (کاغذ، علائم، بسته بندی و غیره) استفاده می کند مدل ترکیب رنگ تفریقی. اکثر مردم بیشتر با این الگوی رنگ آشنا هستند زیرا این همان چیزی است که در مهدکودک وقتی رنگ ها را با انگشتان خود مخلوط می کردیم یاد گرفتیم. در این مورد، “تفریح” به سادگی به این واقعیت اشاره دارد که شما با افزودن رنگ بیشتر، نور را از کاغذ کم می کنید.

نمودار تئوری رنگ cmyk
اختلاط رنگ کسر بسیار نزدیک به ترکیب رنگی است که در دوران دبستان انجام می دادیم. این ویدئو کار بسیار خوبی را در تجسم بخش “تفریقی” آن انجام می دهد.

به طور سنتی، رنگ‌های اصلی مورد استفاده در فرآیند تفریق قرمز، زرد و آبی هستند، زیرا اینها رنگ‌هایی هستند که هنرمندان برای به دست آوردن تمام سایه‌های دیگر ترکیب می‌کنند. با ظهور چاپ رنگی، متعاقباً اینها با فیروزه ای، سرخابی، زرد و کلیدی/مشکی (CMYK) جایگزین شدند، زیرا این ترکیب رنگ به چاپگرها اجازه می داد تا تنوع بیشتری از رنگ ها را روی کاغذ تولید کنند.

چرا باید اهمیت بدی؟

شما تصمیم گرفته اید که یک بروشور تمام رنگی چاپ کنید. اگر تمام این پول را برای بازاریابی خود سرمایه گذاری می کنید (چاپ ارزان نیست!)، انتظار دارید چاپگر شما رنگ های مناسب را دریافت کند.

از آنجایی که چاپ از روش اختلاط رنگ تفریقی استفاده می کند، بازتولید رنگ دقیق تنها با استفاده از CMYK امکان پذیر است. استفاده از RGB نه تنها منجر به رنگ نادرست می‌شود، بلکه زمانی که مجبور می‌شوید از چاپگرتان بخواهید کل نسخه‌تان را مجدداً چاپ کنند، صورت‌حساب زیادی از چاپگر شما نیز به همراه خواهد داشت.

چرخ رنگ

من در مورد شما نمی دانم، اما وقتی من بچه بودم، بهترین قسمت بازگشت به مدرسه در پاییز این بود که جعبه جدید و تمیز مداد رنگی 64 نقطه ای کرایولا را تهیه کنم. امکانات بی پایان به نظر می رسید. تا اینکه به ناچار مداد رنگی سیاه را گم کردم.

درک چرخه رنگ و هارمونی رنگ (چه چیزی کار می کند، چه چیزی کار نمی کند، و چگونه رنگ ارتباط برقرار می کند) به اندازه جعبه مداد رنگی جدید هیجان انگیز است. نه واقعا.

توانایی درک شرایط و فرآیندهایی که همراه با رنگ هستند به شما کمک می کند بینش خود را هوشمندانه با طراح، چاپگر یا حتی (شاید) یک نابغه فروشگاه اپل ارتباط برقرار کنید.

مبانی درک نظریه رنگ

اصول چرخ رنگ

اولین چرخ رنگ توسط سر آیزاک نیوتن در سال 1666 طراحی شد، بنابراین کاملاً قبل از معرفی شما در مهد کودک است. هنرمندان و طراحان هنوز از آن برای توسعه هارمونی رنگ، ترکیب و پالت استفاده می کنند.

چرخ رنگ شامل سه است رنگهای اصلی (قرمز، زرد، آبی)، سه رنگ های ثانویه (رنگ هایی که از ترکیب رنگ های اصلی ایجاد می شوند: سبز، نارنجی، بنفش) و شش رنگ های درجه سوم (رنگ های ساخته شده از رنگ های اصلی و فرعی مانند آبی-سبز یا قرمز-بنفش).

یک خط از وسط چرخ بکشید و تقسیم خواهید کرد رنگهای گرم (قرمز، نارنجی، زرد) از رنگ های سرد (آبی، سبز، بنفش).

رنگهای گرم
رنگ های سرد

رنگ‌های گرم معمولاً با انرژی، روشنایی و عمل همراه هستند، در حالی که رنگ‌های سرد اغلب با آرامش، صلح و آرامش شناخته می‌شوند.

وقتی متوجه شدید که رنگ دارای درجه حرارت است، می توانید درک کنید که چگونه انتخاب همه رنگ های گرم یا تمام رنگ های سرد در یک لوگو یا در وب سایت شما می تواند بر پیام شما تأثیر بگذارد.

تفاوت های ظریف، سایه، رنگ و تن

بیایید به بسته 64 مداد رنگی از روز اول مدرسه برگردیم. («عمبر خام» را به خاطر بسپارید؟ دقیقاً خربزه چیست، و آیا در واقع خام بهتر از پخته است؟) اینجاست که سایه ها، رنگ ها و تن ها وارد عمل می شوند.

تفاوت ظریف
سایه
تفاوت ظریف
لحن

به عبارت ساده تر، رنگ ها، رنگ ها و سایه ها انواع مختلفی از آن هستند سایه ها، یا رنگ ها، روی چرخ رنگ. آ تفاوت ظریف سایه ای است که رنگ سفید به آن اضافه شده است. به عنوان مثال قرمز + سفید = صورتی. آ سایه سایه ای است که مشکی به آن اضافه شده است. مثلا قرمز + مشکی = شرابی. در نهایت، الف لحن رنگی است که سیاه و سفید (یا خاکستری) به آن اضافه شده است. این کار سایه اصلی را تیره می کند و در عین حال رنگ را ظریف تر و با شدت کمتر نشان می دهد.

طرح های رنگی

بیایید در مورد طرح ها صحبت کنیم… (و نه شرورهای کارتونی مهربان. هاهاها!) ما در مورد طرح های رنگی صحبت می کنیم. با استفاده از چرخه رنگ، طراحان یک طرح رنگی برای بازاریابی مواد ایجاد می کنند.

طرح رنگ مکمل
طرح رنگ مشابه
طرح رنگ سه گانه

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در چرخه رنگ متضاد هستند – برای مثال قرمز و سبز.

لوگوی غذا
طراحی لوگو توسط Wiell برای Pepper Powered

از آنجایی که تضاد شدیدی بین این دو رنگ وجود دارد، آنها واقعاً می توانند تصاویر را برجسته کنند، اما استفاده بیش از حد از آنها می تواند خسته کننده شود. به هر مرکز خریدی در ماه دسامبر فکر کنید. همانطور که گفته شد، استفاده از یک طرح رنگ مکمل در بازاریابی کسب و کار شما کنتراست واضح و تمایز واضح بین تصاویر را ارائه می دهد.

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند – برای مثال قرمز، نارنجی و زرد. هنگام ایجاد یک طرح رنگ مشابه، یک رنگ غالب است، یکی پشتیبانی می کند و دیگری تاکید می کند. در تجارت، طرح های رنگی مشابه نه تنها برای چشم خوشایند هستند، بلکه می توانند به طور موثر به کاربر راهنمایی کنند که کجا و چگونه اقدام کند.

وب سایت TOSTITOS

وب سایت Tostitos از طرح رنگ مشابهی استفاده می کند. توجه داشته باشید که نوار پیمایش نارنجی روشن چشم را برای مرور سایت جلب می‌کند و پیوندهای رنگ برجسته در پایین، کاربران گرسنه را به «خرید آنلاین» هدایت می‌کند.

مبانی درک نظریه رنگ

رنگ های سه گانه

رنگ های سه گانه به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار دارند و معمولاً بسیار روشن و پویا هستند.

استفاده از یک طرح رنگ سه گانه در بازاریابی، کنتراست بصری و هماهنگی را به طور همزمان ایجاد می کند و هر عنصر را برجسته می کند و در عین حال تصویر کلی را برجسته می کند.

برگر کینگ از این طرح رنگ کاملاً موفقیت آمیز استفاده می کند. سلام هنوز ناهار است؟

اما واقعاً چرا باید به تئوری رنگ اهمیت دهید؟

دو کلمه: برندسازی و بازاریابی.

بدون انتظار، سه کلمه: نام تجاری، بازاریابی و فروش.

با این دانش اولیه در مورد رنگ ها و طرح های رنگی، شما آماده تصمیم گیری های موثر برای برندسازی هستید. مثلاً لوگوی شما چه رنگی باید باشد. یا احساساتی که رنگ ها در کاربر ایجاد می کنند و روانشناسی پشت انتخاب رنگ وب سایت شما.

فکر می کنی مهم نیست؟ این مقاله در مورد ترکیب رنگ های جهنمی را بررسی کنید. فقط درد داره

دانستن تئوری رنگ نه تنها می تواند شما را در بازاریابی خود راهنمایی کند، بلکه می تواند به شما کمک کند تا بهتر درک کنید رقیب شما چه می کند.

وب سایت شرکت حقوقی
وب سایت شرکت حقوقی
وب سایت شرکت حقوقی

در مقایسه کنار هم از سه صفحه وب شرکت حقوقی، متوجه انواع رنگ های مشابه خواهید شد. آبی معمولا با قابلیت اطمینان، قهوه ای با مردانگی و زرد با شایستگی و شادی همراه است. اینها همه تداعی های مثبت در زمینه ای هستند که به طور کلیشه ای دارای مفاهیم منفی مانند عدم صداقت یا پرخاشگری است.

برجسته کردن نام تجاری خود و جذابیت برای هدف خود، به علاوه درک این موضوع که رنگ های بد می تواند به معنای فروش ضعیف باشد –این است چرا باید به تئوری رنگ علاقه مند باشید

آیا می خواهید در مورد احساساتی که رنگ ها برمی انگیزند و اینکه چگونه روانشناسی رنگ می تواند به شما در انتخاب بهترین رنگ ها برای لوگوی خود کمک کند بیشتر بدانید؟

برای برندسازی کسب و کارتان از متخصص کمک بگیرید

طراحان ما می توانند ظاهری عالی برای برند شما ایجاد کنند.


برندسازی را دریافت کنید

این مقاله در ابتدا توسط Peter Vukovic نوشته شده و در سال 2012 منتشر شده است. نسخه فعلی با اطلاعات و نمونه های جدید به روز شده است.

The post مبانی درک تئوری رنگ appeared first on 99designs.