
از آنجایی که لوگو نشان دهنده برند شماست، منطقی است که در ذهن مشتریان شما باقی بماند. اما ایجاد یک طراحی لوگوی به یاد ماندنی به ندرت به این سادگی است. از یک سو، طراحی به خوبی اجرا شده از نظر فنی با طراحی به یاد ماندنی یکسان نیست. از سوی دیگر، چیزی که یک نفر به یاد ماندنی میبیند ممکن است برای دیگری یکسان نباشد. در نهایت، رقابت وجود دارد: مردم در زندگی روزمره خود با برندهای زیادی تعامل دارند که لوگوهای زیادی برای به خاطر سپردن وجود دارد.

در حالی که همه اینها درست است، بسیاری از برندها توانسته اند لوگوهای به یاد ماندنی ایجاد کنند که می تواند به ارائه یک برنامه کمک کند. و با گذشت زمان، طراحان لوگو تکنیک های عملی و آزمایش شده ای را برای ایجاد یک لوگوی به یاد ماندنی توسعه دادند.
چه چیزی یک لوگو را به یاد ماندنی می کند؟
–
ابتدا باید ماهیت خاطرهانگیز بودن را تعریف کنیم: چه چیزی یک لوگو را به یاد ماندنی و دیگری را فراموششدنی میکند؟ بهترین راه برای کشف این موضوع، نگاه کردن به اشتراکات لوگوهای به یاد ماندنی معروف است.
شایان ذکر است که برندهای معروف بدون در نظر گرفتن طراحی لوگوی خود، قدرت بازاریابی را دارند که خود را به یاد ماندنی کنند – اساساً از طریق تبلیغات تهوعآور، خاطرهانگیز بودن را خریداری میکنند. در عین حال، این برندها همیشه این سطح از نفوذ را نداشته اند. و اکثر برندهایی که برای دوره های طولانی زنده مانده اند، لوگوهای خود را بارها و بارها بازسازی می کنند، تا جایی که نتیجه نهایی اغلب به طور اساسی تغییر می کند. نکته این است که حتی ثروتمندترین برندها نیز نگران درست کردن لوگوهای خود هستند و تکامل لوگوهای آنها استراتژی های روشنی را بر اساس انتخاب هایی که برندها برای جلوتر از رقبای جدید خود انجام داده اند نشان می دهد.
لوگوهای به یاد ماندنی چه وجه مشترکی دارند؟
عناصر طراحی آنها برای خود صحبت می کنند
شرکت های معروف به عناصر بصری برندسازی مانند رنگ ها و فونت ها اهمیت زیادی می دهند. این منطقی است زیرا طراحی لوگو یک رسانه بصری است – اشکال و رنگهای آن نحوه برقراری ارتباط است. مزیت عناصر طراحی قابل تشخیص این است که آنها تشخیص الگو را تقویت می کنند: قرار گرفتن مکرر در یک تصویر مشابه در طول زمان باعث می شود که بینندگان بتوانند یک برند را با لوگو مرتبط کنند.

مسترکارت با جدیدترین تکرار لوگوی خود که در سال 2019 طراحی شد، این ایده را به اوج رساند. این نسخه با تکیه بر بینندگان برای شناسایی کسب و کار از روی دایره های قرمز و طلایی متداخل، نام برند را به کلی حذف کرد. البته، Mastercard از سال 1966 وجود داشته است، بنابراین زمان زیادی برای ایجاد این نوع تشخیص الگو داشته است.
آنها ساده هستند
سادگی یکی از اصول اصلی طراحی لوگو است. نه تنها این، بلکه ارتباط واضحی بین سادگی و خاطرهانگیز بودن آنها وجود دارد: یک لوگوی ساده راحتتر از یک لوگوی بیش از حد پیچیده به خاطر سپرده میشود. این به این دلیل است که طرحهای درهم و برهم حاوی چندین عنصر رقیب هستند که برای جلب توجه بیننده رقابت میکنند، و ایجاد یک اثر منحصربهفرد دشوار است.
در عین حال، “ساده” لزوماً به معنای مینیمالیستی بصری نیست: به این معنی است که هم تصاویر و هم مفهوم حمایت کننده متمرکز هستند. این همان چیزی است که به یک پیام واضح در طراحی اجازه می دهد، و هر چه پیام واضح تر باشد، احتمال غرق شدن آن بیشتر می شود.

لوگوی Levi’s یک نمونه کلاسیک از این ایده است. این شرکت در سال 1890 با تصویری دقیق از گاوچرانی که یک شلوار جین را می کشند، شروع به کار کرد، که همه آنها با مجموعه ای از متن های کوچک احاطه شده بودند. با گذشت زمان، یک خط حاشیه قرمز ساده جایگزین شد، که نه تنها رنگ روشنی را برای نشان دادن بیشتر نشان می داد، بلکه عملکردی کاربردی مانند برچسب قرمز دوخته شده در پشت محصولات داشت.
آنها منحصر به فرد هستند
«بینظیر» یکی از آن واژههایی مانند «خلاق» است که معمولاً بیمعنی پرتاب میشود. وقتی صحبت از طراحی لوگوی به یاد ماندنی می شود، منحصر به فرد بودن به معنای متمایز بودن از سایرین است. در روانشناسی لوگوها، فون رستورف معتقد است که وقتی با یک انتخاب همگن ارائه می شود، افراد به سمت چیزهای عجیب و غریب می کشند. در اصل، اصالت بیشتر از طراحی عمومی به یاد ماندنی است.

جستجوی تصویر برای «آرمهای کافیشاپ» آرمهای قهوهای را با تصاویری از دانهها، فنجانهای قهوه و سایر ابزارهای دمآوری نشان میدهد. از سوی دیگر، لوگوی استارباکس از رنگ سبز و یک طلسم پری دریایی مرموز با باله شکافته استفاده می کند. این شاهکار کوچکی نیست که حتی به اندازه نام تجاری استارباکس معروف شده است، اما لوگوی آن هنوز در بین رقبای عمومی متعدد منحصر به فرد است.
آنها امتحان زمان را پس داده اند
یک لوگوی به یاد ماندنی، بنا به تعریف، چیزی است که فراموش نمی شود و آنها را جاودانه می کند. بی زمان بودن لوگوهایی را توصیف می کند که می توانند از مخاطبان و بافت فرهنگی فعلی خود فراتر رفته و با در نظر گرفتن آینده طراحی شده اند. ترفندهای طراحی و تعقیب سبک های رایج رایج راهی مطمئن برای لوگوی است که به سرعت منسوخ شده و در طول زمان فراموش می شود.

مایکروسافت این درس را با اولین لوگوی خود آموخت. اگرچه خطوط متحدالمرکز فوقالعاده نازک برندهای پیشرفته را فریاد میزنند، آیا حتی لازم است به شما بگویم که این لوگو در دهه 1970 طراحی شده است؟ لوگوی فعلی آن، که در سال 2012 طراحی شده است، کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و احتمال اینکه با تغییر مد ظاهر شود، کمتر است.
نکاتی برای ایجاد لوگوهای به یاد ماندنی
سپس تنها کاری که باید انجام دهیم این است که این ویژگی های رایج را در نظر بگیریم و آنها را به مراحل عملی تبدیل کنیم که می توانید در طرح های لوگوی خود اعمال کنید. ایجاد یک لوگوی به یاد ماندنی یک علم دقیق نیست زیرا به مخاطبان هدف شما بستگی دارد، اما در اینجا چند استراتژی برای افزایش شانس شما وجود دارد.
با یک مفهوم روشن شروع کنید
از بسیاری جهات، یک نام تجاری یک چیز مبهم است. این شامل مواردی مانند درک عمومی، خدمات تجاری، ماموریت، شخصیت و صدا است. چالش یک لوگو این است که باید همه اینها را در یک تصویر تقطیر کند. مفهوم متمرکز چیزی است که به او اجازه می دهد این را فراموش نشدنی کند.

در طراحی لوگو، مفهوم اساساً ایده یا الهام اصلی است که به طراحی اطلاع می دهد. معمولاً با یک استعاره کلیدی برند مرتبط است، و برای بهترین نتیجه باید سعی کنید آن را در یک کلمه یا عبارت خلاصه کنید، چیزی که جوهر اصلی چیزی را که نام تجاری نشان می دهد را توصیف می کند.
به عنوان مثال، رایانه های اپل می خواستند مفهوم پیشرفت انسان را در لوگوی خود بیان کنند، بنابراین به داستان اسحاق نیوتن روی آوردند که با افتادن سیب روی سرش جاذبه را کشف کرد. اولین حضور آنها در لوگو به معنای واقعی کلمه تصویری از این صحنه بود. آنها بعداً دریافتند که همین مفهوم را میتوان با تمرکز بر تصویر منفرد یک سیب توجیه کرد. به هر حال، این خود سیب بود که الهام بخش نیوتن بود، نه تمام جزئیات منظره پس زمینه.

در بازار متمایز شوید
طرح هایی که با رقبای خود ترکیب می شوند در خطر اشتباه گرفتن با آنها هستند. برای بقا، یک کسب و کار باید در مورد ارزش پیشنهادی خود تصمیم بگیرد، چه چیزی می تواند ارائه دهد که رقیب نمی تواند. یک لوگو از این نظر یکسان است: باید چیزی متفاوت ارائه دهد.

با این اوصاف، تفاوت به خاطر تفاوت توصیه نمی شود. آیا یک کسب و کار مالی جدی باید از لوگوی شخصیت کارتونی عجیب و غریب فقط به این دلیل استفاده کند که هیچ یک از رقبای آن این کار را نمی کنند؟ البته که نه. نکته مهم این است که هر کسی اگر واقعاً بخواهد می تواند یک لوگوی عجیب و غریب بسازد. یک لوگوی فوقالعاده ممکن است خاطرهانگیز باشد، اما شما میخواهید به دلایل درستی خاطرهانگیز باشید. در اصل، تفاوت باید توسط برند انتخاب شود.

به عنوان مثال، شرکت کامپیوتری Vaio لوگویی را می خواست که در صنعت فناوری برجسته باشد. در حالی که بسیاری از برندهای مشابه از حروف الهام گرفته از فناوری پیشرفته استفاده می کنند، Vaio برای الهام گرفتن به تاریخچه آنالوگ به دیجیتال خاص آنها نگاه می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، آنها یک شکل موج آنالوگ را با 1 ها و 0 های باینری دیجیتال ترکیب کردند و یک نماد نام تجاری منحصر به فرد و بسیار به یاد ماندنی ایجاد کردند.
مراقب روندها باشید
یک لوگوی به یاد ماندنی لوگوی است که به طور بالقوه برای چندین دهه با شما می ماند. با این حال، روندها می آیند و می روند. در عین حال، روندها می توانند از برخی جهات اجتناب ناپذیر باشند – سخت است بگوییم که کدام احساسات زیبایی شناختی در آینده از مد خارج می شوند. دوباره، یک مفهوم قوی در اینجا ظاهر می شود.

وقتی به تکامل لوگوی مانند Shell نگاه می کنید، خواهید دید که به طور مرتب به روز می شود، گاهی اوقات متناسب با سبک فعلی زمان خود. اما – و این مهمترین بخش است – تصویر اصلی و رنگ پوسته ثابت می مانند. در حالی که جزئیات سطحی ممکن است تابع روندها باشد، مفهوم لوگو باید چیزی باشد که فراتر از زمان باشد. اگر این مفهوم واقعاً معنی دار باشد و به ماهیت برند مرتبط باشد، معمولاً کمک می کند.

مطمئن شوید که سیلوئت به خوبی خوانده می شود
رنگ در سطح اولیه با احساسات ما مرتبط است، به این معنی که قطعاً بر یادآوری تأثیر می گذارد. در عین حال، اکثر مردم به جزئیات لوگویی که در گذر می بینند توجه زیادی نمی کنند. اینجاست که یک شبح روشن به کار می آید: شکلی را ارائه می دهد که به راحتی قابل تشخیص است.
ارائه یک نسخه تمام مشکی از لوگو استاندارد است، اما به جای پذیرش این موضوع به عنوان یک فکر بعدی، طراحی لوگو به رنگ مشکی یکدست از ابتدای فرآیند می تواند مفید باشد. این به شما ایده بهتری درباره اینکه آیا شکل کلی منطقی است، در اندازه های مختلف خوانا است و مهمتر از آن، از نظر بصری به اندازه کافی جالب است که به یاد ماندنی باشد، به شما می دهد.

آن را در حضور مخاطبان تست کنید
تنها راه برای دانستن اینکه آیا یک لوگو به یاد ماندنی است یا خیر این است که ببینیم آیا افراد واقعی آن را به یاد می آورند یا خیر. به جای اینکه بفهمید یک لوگو پس از انتشار در جهان می تواند فراموش شود، بهتر است قبل از نهایی شدن لوگو را آزمایش کنید.
بسیاری از برندها تست های لوگو را از طریق نظرسنجی انجام می دهند، جایی که می توانند چندین نسخه از لوگو را به طور همزمان آزمایش کنند (نظرسنجی متوالی مونادیک)، یا شرکت کنندگان را تقسیم کرده و یک نسخه از لوگو را در هر گروه آزمایش می کنند (نظرسنجی مونادیک). وقتی نوبت به جمعآوری بازخورد از طریق نظرسنجیهایی از این دست میرسد، احتمالاً میخواهید اطلاعات زیادی را بهطور همزمان پیدا کنید: تصور کلی آنها، احساساتی که لوگو برمیانگیزد، اگر مفهوم را درک کنند، اگر میتوانند بگویند کسبوکار چه میکند. ، و غیره.
اگرچه مستقیماً با حافظه مرتبط نیست، اما این تأثیرات بر آن تأثیر می گذارد. و زمانی که همه چیز با شکست مواجه شد، ممکن است چند دقیقه پس از دیدن آرم، از شرکت کنندگان گروه متمرکز بخواهید که لوگو را از حافظه بکشند.
یک لوگوی فراموش نشدنی ایجاد کنید
–
خاطره انگیز بودن یک عامل مهم در موفقیت طراحی لوگو است. اما حقیقت صادقانه این است که به یاد ماندنی بودن یا فراموش شدنی بودن یک لوگو کاملاً به شما بستگی ندارد – در نهایت به مخاطب بستگی دارد. اما تکنیک ها و اصول عملی وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی شانس خود برای ایجاد یک برداشت اولیه به یاد ماندنی به کار ببرید.
البته، یک عنصر کاملا ضروری برای ایجاد یک لوگوی فراموش نشدنی وجود دارد: یک طراح با استعداد. یک حرفه ای واقعی تجربه و مهارت هایی را دارد که مطمئن شود لوگوی شما در میان جمعیت گم نمی شود.
آیا می خواهید لوگوی عالی برای کسب و کار خود داشته باشید؟
برای تحقق آن با طراحان با استعداد ما همکاری کنید.
بیا بریم!
The post نکات برتر ما برای ایجاد یک لوگوی به یاد ماندنی اولین بار در 99designs پدیدار شد.