ناگفته نماند: طراحان حرفه ای استاد ارتباطات هستند. این بخشی از قلمرو است، زیرا با هر پروژه، خلاصه مشتری را به یک اجرای بصری منحصر به فرد تبدیل می کنند.
اما حتی ارتباطات بزرگ نیز گاهی اوقات با مشکل روبرو می شوند. خواه مذاکره در مورد قیمت، شفاف سازی بازخورد، یا درخواست ارجاع، گاهی اوقات گربه فقط زبان شما را می گیرد. اینجاست که این راهنما وارد می شود.
این الگوها و نکات “چگونه با مشتری خود صحبت کنید” به عنوان نقطه شروعی برای استفاده در مواقعی که احساس می کنید گیر کرده اید. آنها را با نیازهای خود تطبیق دهید یا فقط به عنوان الهام از آنها استفاده کنید. شما آن را انجام خواهید داد!
چگونه با الگوها و نکات مشتری خود در هنگام گیر کردن صحبت کنید
–
- نحوه درخواست بررسی
- نحوه درخواست ارجاع
- چگونه با مشتری خود صحبت کنید وقتی می دانید که یک ضرب الاجل را از دست خواهید داد
- چگونه یک پروژه را لغو کنیم
- چگونه مذاکره کنیم
- چگونه با مشتری خود در مورد بازخورد آنها صحبت کنید
- وقتی موکل خود خارج از وزارت کشور است چگونه با او صحبت کنید
نحوه درخواست بررسی
توانجامش دادی! پروژه کامل شده است، تحویل کامل شده است، و امیدوارم مشتری شما از کار شما بیش از حد هیجان زده باشد. این زمان مناسبی است تا همه چیز را با یک پیام محبت آمیز جمع کنید و به آرامی به آنها یادآوری کنید که نظر خود را بنویسند. با الهام از پیامی که از طراحی کوریک دریافت کردیم، می توانید به این گفتگو نزدیک شوید:
- “کار کردن با شما عالی بود! مهم است که مشتریان بالقوه من احساس اطمینان کنند که من را به عنوان یک فریلنسر استخدام می کنند. آیا می توانید یک لحظه برای من یک نقد بنویسید؟ این واقعاً به من کمک می کند تا شهرت خود را بسازم. متشکرم!”
- “کار کردن با شما عالی بود [project]. اگر بتوانید چند کلمه درباره احساستان درباره همکاری ما بنویسید، واقعا مفید خواهد بود!»
ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما هنگامی که چند بار این کار را انجام دهید، هر بار که یک پروژه را تکمیل می کنید، بخشی یکپارچه از روند شما خواهد بود.
نحوه درخواست ارجاع
هنگامی که درخواست بررسی می کنید، می توانید درخواست کنید که به شبکه مشتری خود هدایت شوید. اما از تماس گرفتن با مشتریان گذشته نیز نترسید! اگر تجربه مثبتی بود، معمولاً از به یاد آوردن شما یا عبور از شما خوشحال می شوند.
- “اگر کسی در شبکه شما به دنبال تبلیغی است، خوشحال میشوم اگر مرا در نظر بگیرید و پیوند نمونه کارها/اطلاعات تماس/غیره را به اشتراک بگذارید. متشکرم!”
- “سلام [Client]! امیدوارم حالت خوب باشد. من در حال تماس هستم زیرا در حال حاضر برای یک کار جدید باز هستم و به یاد دارم که کار کردن با شما چقدر عالی بود [project]. اگر شما یا شخصی در شبکه شما به یک طراح نیاز دارید، من در دسترس هستم و دوست دارم از شما بشنوم.
نکته: وقتی با آنها تماس می گیرید، حتما پیام خود را شخصی سازی کنید و کارهایی را که با آنها انجام داده اید ذکر کنید.
چگونه با مشتری خود صحبت کنید وقتی می دانید که یک ضرب الاجل را از دست خواهید داد
حتی بهترین برنامه ریزی ها نیز شکست می خورند. اتفاق می افتد. نکته مهم این است که به محض اینکه فکر می کنید ممکن است یک ضرب الاجل را از دست بدهید، ارتباط برقرار کنید.
به مشتری خود بگویید که چرا ضرب الاجل را از دست می دهید – چه به این دلیل که بیمار هستید، چه به دلیل اینکه مرحله طراحی بیشتر از حد انتظار طول می کشد یا فقط به زمان بیشتری نیاز دارید. مراحل بعدی خود را مشخص کنید و تاریخی را تعیین کنید که مشتری شما می تواند انتظار بروز رسانی را داشته باشد. سپس حتما به آن پایبند باشید. ممکن است متوجه شوید که تا زمانی که شما ارتباط برقرار می کنید، مشتریان بسیار درک کننده و انعطاف پذیر هستند. به عنوان مثال:
- “سلام [Client]. من می نویسم تا به شما اطلاع دهم که نمی توانم نتیجه مورد انتظار را برای شما ارسال کنم [date] همانطور که ما توافق کردیم متأسفانه وایرفریمها بیش از حد انتظار طول میکشد و من به چند روز دیگر نیاز دارم تا آنها را بسازم. من یک به روز رسانی برای شما خواهم داشت [date]”
نکته: شفاف باشید، اما زیاد به اشتراک نگذارید. مشتری شما نیازی به دانستن این موضوع ندارد که سوشی بد شما را در معرض خطر قرار داده است، فقط اینکه شما بیمار هستید و طرح 2 روز دیرتر از زمان مورد انتظار به دستتان می رسد.
نکته: ذهنیت راه حل محور داشته باشید. پس از بازگشت به مسیر، با مشتری خود تماس بگیرید و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید تا پروژه را به برنامه قبلی بازگردانید.
چگونه یک پروژه را لغو کنیم
دلیل شما هر چه که باشد، گاهی اوقات باید به یک پروژه نه بگویید. در اینجا نحوه انجام این کار با ظرافت آمده است:
- “سلام [Client]. ممنون که برای این پروژه به من فکر کردید. من وقت داشتم تا خلاصه را مرور کنم، اما متأسفانه فعلاً نمی توانم به دلیل [reason]”
- از آنجایی که وقت ندارید (اما در آینده خواهید داشت):
“من دوست دارم روی آن کار کنم [project]، اما در حال حاضر در دسترس نیستم. من فقط برای شروع در دسترس خواهم بود [date]. آیا این برای جدول زمانی شما کار خواهد کرد؟»
- از آنجایی که خلاصه فراتر از محدوده / مجموعه مهارت شما است:
“ممنون که به فکر من هستید! من خوشحال می شوم که در مورد وب سایت شما به شما کمک کنم، اما برنامه نویسی فراتر از مهارت های من است. من می توانم یک طراحی وب سایت ارائه دهم، اما نمی توانم آن را بسازم.
- زیرا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید:
“از اینکه برای این پروژه به من فکر می کنید متشکرم. میشه لطفا اطلاعات بیشتری در موردش برام بفرستید [timeline/budget/scope] بنابراین من می توانم آنها را بررسی کنم؟
- به دلیل بودجه:
“بر اساس بودجه ارائه شده، من نمی توانم این کار را انجام دهم. برای مرجع، من معمولا نقل قول می کنم [$X] برای این نوع پروژه.”
چگونه مذاکره کنیم
مذاکرات کمی ظریف تر است. بهترین راه برای نزدیک شدن به مذاکرات واقعاً به پروژه و مشتری بستگی دارد. به عنوان یک قانون سرانگشتی، پیشنهاد می کنیم همیشه با نیت خوب وارد گفتگو شوید: مشتری شما ممکن است نداند بودجه واقع بینانه چیست، و به عنوان یک متخصص طراحی، می توانید با دقت به آنها آموزش دهید. گاهی اوقات مناسب است دقیقاً آنچه را که قصد ارائه آن را دارید مشخص کنید تا آنها درک بهتری از آنچه در پیشنهاد شما گنجانده شده است داشته باشند.
- “از اینکه مرا برای این پروژه در نظر گرفتید متشکرم. من خوشحال خواهم شد که آن را قبول کنم، اما بودجه ارائه شده کمتر از آن چیزی است که معمولاً برای این نوع پروژه ارائه می دهم. آیا انعطاف پذیری وجود دارد؟
- «برای مرجع، من معمولاً نقل قول میکنم [$X] برای این نوع پروژه این شامل [list out deliverables]. من دوست دارم بتوانم این کار را بسازم تا بتوانم تعداد مفاهیم و اصلاحات را کاهش دهم تا با بودجه شما کار کنم. آیا این برای شما کار خواهد کرد؟»
نکته: باز هم، تفکر راه حل محور می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد. چه بخش هایی از محدوده را می توان به تناسب بودجه کاهش داد؟ ممکن است بتوانید مفاهیم، دورهای بازبینی یا جدول زمانی کلی را به تناسب هر دو طرف کاهش دهید.
چگونه با مشتری خود در مورد بازخورد آنها صحبت کنید
وقتی یک مشتری بازخورد واضحی ارائه میکند بسیار خوب است، اما گاهی اوقات یادداشتهای او ممکن است باعث شود که سرتان را خارانید. حتی “آن را خنک تر کن” به چه معناست؟ در این موارد، درخواست راهنمایی برای جلوگیری از ارتباط نادرست بعداً مهم تر است. در اینجا نحوه برخورد با آن آورده شده است:
- “از بازخورد شما متشکرم. در مورد نظر شما در مورد X – آیا می توانید توضیح دهید که چه چیزی را در مورد آن دوست دارید یا دوست ندارید؟
- “از بازخورد شما متشکرم. وقتی می گویید «آن را خنک تر کن»، می توانید نمونه ای از طرحی که فکر می کنید جالب است به من بدهید؟
- “از بازخورد شما متشکرم. نمیفهمم چیه [feedback] به معنای. لطفاً بیشتر توضیح دهید؟
وقتی موکل خود خارج از وزارت کشور است چگونه با او صحبت کنید
هیچ چیز به اندازه سکوت مشتری در وسط یک پروژه باعث اضطراب نمی شود. اگر با یک ضرب الاجل موافقت کرده اید و این مهلت نزدیک است، باید به مشتری خود اطلاع دهید که کار را متوقف کرده اید. سعی کنید قبل از تشدید تنش چند بار با آنها تماس بگیرید و دقیقاً فهرستی از بازخوردهایی که آنها برای پیشبرد کارها باید ارائه کنند را فهرست کنید.
- اولین ورود:
“سلام [client]. در حال بررسی بهروزرسانی هفته گذشته. آیا فرصتی برای بررسی آن داشته اید؟
- اقامتگاه دوم:
“سلام [client]. امیدوارم حالتون خوب باشه! من هیچ بازخوردی از شما در مورد نتیجه دریافت نکردم. من به تایید شما نیاز دارم [X, Y, Z]. آیا می توانید لطفاً به من اطلاع دهید وقتی فرصتی برای بررسی آن دارید؟
- اقامتگاه سوم:
“سلام [client]. من می نویسم تا به شما اطلاع دهم که به بازخورد شما نیاز دارم تا نتیجه را پیش ببرم و مهلت توافق شده را رعایت کنم.’
نکته: دوستانه، اما مستقیم و حرفه ای باشید. در صورت شک، با تیم پشتیبانی طراح ما تماس بگیرید. ما اینجاییم تا کمک کنیم!
تمرین باعث عالی می شود، و هیچ چیز بهتر از تجربه دنیای واقعی در ارتقای سطح بازی ارتباطی شما نیست. امیدواریم این الگوها و نکات به شما کمک کند هنگام صحبت با مشتریان خود در مورد هر چیزی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. در نظرات به ما اطلاع دهید که کدام موقعیت ها را در مرحله بعد پوشش دهیم. ارتباط خوب!
آیا می خواهید مهارت های طراحی خود را بهبود بخشید؟
ابزارها، نکات و منابع بیشتری در انتظار شما هستند.
بیا بریم!
پست چگونه با مشتریان خود درباره همه چیز صحبت کنیم اولین بار در 99designs پدیدار شد.